W pierwszej połowie lipca 2024 pani mgr Monika Olędzka uczestniczyła w międzynarodowych warsztatach na Uniwersytecie Illinois w Stanach Zjednoczonych. Koncentrowały się one na językach świata, ze szczególnym naciskiem na stan języków i dialektów europejskich, co umożliwiło uczestnikom dogłębne zrozumienie złożoności lingwistycznych i kulturowych związanych z różnorodnością językową na kontynencie europejskim.
W trakcie spotkań uczestnicy, pochodzący z różnych części Europy oraz Stanów Zjednoczonych, mieli okazję przeanalizować także zagadnienia kulturowe, które kształtują współczesną Europę. Dyskusje obejmowały m.in. kwestie tożsamości narodowej, wpływ globalizacji na różnorodność kulturową oraz wyzwania związane z ochroną dziedzictwa językowego w obliczu rosnącej dominacji języków globalnych.
Warsztaty te nie tylko dostarczyły uczestnikom wiedzy teoretycznej, ale również stanowiły praktyczną okazję do wymiany doświadczeń i perspektyw międzykulturowych. Udział w takim międzynarodowym wydarzeniu umożliwił bezpośrednie doświadczenie realiów życia w Stanach Zjednoczonych, co z kolei przyczyniło się do pogłębienia zrozumienia kultury amerykańskiej.
Warsztaty pomogły uświadomić sobie znaczenie ochrony różnorodności językowej jako kluczowego elementu dziedzictwa kulturowego, szczególnie w Europie, gdzie języki i dialekty odgrywają istotną rolę w kształtowaniu tożsamości narodowych. Dodatkowo sotkania te podkreśliły wartość międzykulturowej współpracy w rozwiązywaniu globalnych wyzwań związanych z zachowaniem języków mniejszościowych. Wreszcie, doświadczenie związane z poznawaniem codziennego życia w USA, w tym wizyty w Chicago nad jeziorem Michigan, wzbogaciło uczestników o nowe spojrzenie na amerykańską kulturę i społeczeństwo, co może przyczynić się do bardziej zrównoważonego i otwartego dialogu międzykulturowego w przyszłości.
Udział w warsztatach stanowił zatem istotny krok w kierunku rozwoju kompetencji międzykulturowych i pogłębienia wiedzy lingwistycznej, które są kluczowe w dynamicznie zmieniającym się globalnym środowisku edukacyjnym.