W dniu 23 stycznia 2025 r. w Instytucie Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Siedlcachodbył się wykład gościnny stypendystki UNESCO, mgr Oksany Jaworskiej, lektorki języka polskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia Iwana Franki w Drohobyczu.
Pani Oksana Jaworska prowadzi badania w ramach stypendium UNESCO pod opieką naukową dr hab. Beaty Walęciuk-Dejneki, profesor uczelni. Badania dotyczą topografii małych miast polsko-ukraińskiego pogranicza w literaturze polskiej i ukraińskiej poprzez porównanie przestrzeni miejskiej rzeczywistej a przedstawionej przez poszczególnych autorów. Wykład pod tytułem"Literackie topografie Stryja na przełomie XIX - XX wieku" dotyczył miasta Stryj w twórczości Jewhena Ołesnyckiego, Kornela Makuszyńskiego i Juliana Stryjkowskiego.

 image1 1123 

16 stycznia 2025 roku w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Siedlcach odbyło się spotkanie z Arturem Pomiernym, pochodzącym z Mińska Mazowieckiego pisarzem i wydawcą, autorem dwóch książek: „EGOEXI” oraz „Czernie”. W spotkaniu wzięli udział studenci filologii polskiej (specjalności: kreatywne pisanie oraz nauczycielska) wraz z opiekunami: dr hab. Krzysztofem Ćwiklińskim, prof. uczelni, mgr Barbarą Bandzarewicz oraz mgr Marią Długołęcką-Pietrzak. Podczas prelekcji autor opowiadał o tajnikach warsztatu pisarskiego, zaletach self-publishingu, i działalności wydawniczej na polskim rynku książkowym. Po spotkaniu można było zdobyć autograf pisarza, a w kuluarach odbyły się owocne rozmowy, zapowiadające przyszłą współpracę Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa z panem Arturem Pomiernym.  

Pomierny spotkanie

W dniu 15 stycznia w II Liceum Ogólnokształcącym im. Św. Królowej Jadwigi w Siedlcach odbyła się lekcja akademicka przeprowadzona przez dr hab. Barbarę Stelingowską, prof. uczelni. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy III wraz z wicedyrektor, polonistką, Panią mgr Małgorzatą Kotarską.
Podczas dwugodzinnego spotkania uczniowie wysłuchali wykładu na temat roli kobiet w literaturze Młodej Polski, poszerzając swoją wiedzę o przemianach społecznych zachodzących na przełomie XIX i XX wieku. Uświadomili sobie, jak trudną drogę musiały pokonać kobiety, by uzyskać prawa społeczne i literackie uznanie. Młodzież szukała odpowiedzi na pytania, dlaczego wiele kobiet-pisarek z tego okresu pozostaje dziś zapomnianych, wspólnie zastanawiając się, czy i dlaczego warto przywracać ich twórczość i pamięć. W trakcie zajęć uczniowie poznali również poezję kobiet na przykładzie analizy wierszy Marii Komornickiej.
Dzięki tej lekcji uczniowie zyskali głębsze zrozumienie historycznych kontekstów literatury Młodej Polski oraz roli kobiet w procesach społecznych i kulturalnych tamtego czasu. Poznali realia życia i wyzwania, z jakimi musiały mierzyć się twórczynie, co pozwoliło im docenić ich determinację oraz wkład w rozwój literatury. Lekcja wzbogaciła ich umiejętności analizy tekstów literackich, a także uwrażliwiła na potrzebę promowania równości i różnorodności w kulturze.
 WIDOK NA SALĘ LEKCYJNĄ
 WIDOK NA SALĘ LEKCYJNĄ