NEW VERSION - 2025-10-06 16:17:17

W piątek, 26 września 2026 odbyły się międzynarodowe warsztaty edukacyjne dla młodzieży pod hasłem: „Sztuczna inteligencja – szansą czy zagrożeniem?”. Wzięli w nich udział uczniowie z Siedlec, Starachowic, młodzież polonijna z Budapesztu oraz uczniowie z tureckiego Tirebolu. Projekt miał charakter zarówno międzyszkolny, jak i międzynarodowy. Partnerem wydarzenia był Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Siedlcach.

Celem warsztatów było nie tylko przybliżenie młodym ludziom tematów związanych ze sztuczną inteligencją, ale również refleksja nad jej wpływem na język, kulturę oraz życie codzienne. Uczestnicy promowali także Mazowsze jako serce Polski – region łączący tradycję z nowoczesnością.

W ramach projektu zorganizowano telekonferencję, podczas której młodzież z różnych krajów mogła się poznać, porozmawiać i wspólnie pracować nad wybranymi zagadnieniami. Uczniowie stworzyli także interaktywną tablicę online (padlet), na której prezentowali swoje prace – plakaty, grafiki, ulotki i infografiki.

Organizatorzy podkreślają, że tego typu inicjatywy uczą młodzież współpracy, rozwijają wyobraźnię i kompetencje językowe, które będą potrzebne w przyszłości na rynku pracy. Warsztaty pokazały, że młodzi ludzie potrafią odpowiedzialnie podejść do nowych technologii i chcą aktywnie uczestniczyć w dyskusji o ich wpływie na świat.

mgr Monika Olędzka

Międzynarodowe warsztaty o sztucznej inteligencji.

Międzynarodowe warsztaty o sztucznej inteligencji.

Międzynarodowe warsztaty o sztucznej inteligencji.

W dniach 22-24.09.2025 dr hab. Andrzej Borkowski, pracownik Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UwS, przebywał w ramach programu Erasmus+ na Uniwersytecie Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja), gdzie prowadził zajęcia oraz spotkał się z kadrą naukową Katedry Slovenskej Literatúry a Literárnej Vedy.

  na zdjęciu dr hab. Andrzej Borkowski, prof. uczelni