Z ogromną radością informujemy, że 30 października 2024 r. w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie odbyła się publiczna obrona rozprawy doktorskiej pt. „Zachowania komunikacyjne osób z zespołem Aspergera” napisanej w Katedrze Logopedii i Językoznawstwa UMCS w Lublinie - mgr. Łukasza Maja, współpracownika Ośrodka Logopedycznego UwS. Praca została napisana pod kierunkiem dra hab.Tomasza Woźniaka, prof. UMCS.

W dniu 13 listopada br. uchwałą Rady Wydziału UMCS  Pan Magister uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo.

Pan Łukaszowi Majowi gratulujemy badawczej pasji, wytrwałości, determinacji oraz wspaniałej finalizacji doktoratu i życzymy dalszych sukcesów naukowych! 

IMG 4729
 IMG 4731 IMG 4730 
Fot. Paweł Adamiec 
 

18 listopada 2024 roku w Uczelnianym Ośrodku Kultury odbyła się wyjątkowa uroczystość – promocja 23 tomiku siedleckiej poetki Urszuli Tom, zatytułowanego „Piąta część czasu”. Współorganizatorem wydarzenia był Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, a w powstanie tomu zaangażowani byli nasi pracownicy: dr hab. Barbara Stelingowska, prof. uczelni napisała do zbioru słowo wstępne, a dr hab. Andrzej Borkowski, prof. uczelni, był jego wydawcą.  

Dyrektor Instytutu, dr hab. Sławomir Sobieraj, prof. uczelni otworzył wieczór wyrazami uznania i gratulacjami dla Autorki, natomiast utwory Urszuli Tom – obok zorganizowanych przez mgr Agatę Świderską uczniów ze Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Żelkowie-Kolonii – podczas wieczoru odczytali przygotowani przez mgr Marię Długołęcką-Pietrzak studenci II roku filologii polskiej: Julia Kania, Karolina Lipińska, Patrycja Szymkowiak i Piotr Nowosielski. Dwugodzinne, niemal familijne spotkanie okazało się być udanym wydarzeniem integrującym wokół poezji różne środowiska i pokolenia.

kolaż zdjęć z uczestnikami promocji tomiku wierszy

Współczesna edukacja stawia przed nami wyzwanie połączenia tradycji z nowoczesnością. Projekt „Moje korzenie – Moja przyszłość”, zaprezentowany podczas konferencji nauczycieli z Europy i Azji w Manili, idealnie pokazuje, jak młodzież może odkrywać swoje dziedzictwo historyczne, rozwijając jednocześnie kompetencje cyfrowe.
Prestiżowa konferencja Classroom Network School Collaboration odbyła się w listopadzie 2024 roku w Manili na Filipinach. To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło 24 z 50 zespołów z ponad 30 krajów, tworząc przestrzeń dla innowacyjnego podejścia do edukacji i dialogu międzykulturowego. Hasło tegorocznego wydarzenia, "Learning with AI and Learning about AI", zwróciło uwagę na kluczową rolę sztucznej inteligencji w kształtowaniu przyszłości edukacji.
Wśród uczestników znalazła się także pani Monika Olędzka, reprezentująca Polskę. Jej współpraca z nauczycielami z Nowej Zelandii, Wietnamu, Chin i Singapuru była dowodem na to, jak ważne jest łączenie różnorodnych perspektyw w edukacji.
Konferencja w Manili pokazała, że AI nie powinna zastępować tradycyjnych metod nauczania, ale powinna stać się ich doskonałym uzupełnieniem. Wspierając nauczycieli w powtarzalnych zadaniach i personalizując materiały dla uczniów, AI otwiera nowe możliwości edukacyjne.
Projekt „Moje korzenie – Moja przyszłość” jest dowodem na to, że integracja tradycyjnych wartości z nowoczesnymi technologiami nie tylko wzbogaca edukację, ale też przygotowuje młodzież do wyzwań przyszłości.
zdjęcie zbiorowe uczestników warsztatów  mgr Olędzka pozuje z uczestnimai warsztatów z różnych krajów   uczestnicy warsztatów siedzą przy stole