W Instytucie prowadzone są badania z zakresu literaturoznawstwa (teorii i historii literatury różnych obszarów językowych: polska, angielska, rosyjska, niemiecka i inne), językoznawstwa (językoznawstwo ogólne, porównawcze, kognitywne) oraz logopedii.
Badania literaturoznawcze pracowników Instytutu obejmują następujące obszary, w tym interdyscyplinarne i komparatystyczne: historia literatury, idei i form (od średniowiecza do współczesności), z uwzględnieniem cywilizacyjnych uwarunkowań kulturowych epoki globalizacji, m.in.: interpretacje literatury angielskiej i polskiej, literatura pogranicza kulturowego, literatura mistyczna, awangardowe trendy w literaturze XX i XXI wieku, badania nad twórczością kobiet i kobiecością (studia kobiece), związki literatury z prawem, z historią sztuki i naukami społecznymi oraz dydaktykę polonistyczną w aspekcie historycznym i stosowanym. Ponadto pracownicy prowadzą badania naukowe w zakresie teorii literatury (antropologia i semiotyka dzieła literackiego, kulturologiczne i historyczne koncepcje literaturoznawcze), komparatystyki literackiej oraz kulturologii związanej z obcojęzycznymi obszarami (anglojęzycznym, niemieckojęzycznym i rosyjskojęzycznym).
Badania językoznawcze (w tym logopedyczne) obejmują analizę slawistyczną, komparatystykę lingwistyczną (słowotwórstwo konfrontatywne języków słowiańskich, głównie polskiego, rosyjskiego i czeskiego) oraz języka angielskiego. Poza tym językoznawców interesują konteksty semiotyczne oraz akwizycja języków obcych, retoryka i językoznawstwo konfrontatywne, rozwój mowy i jej zaburzenia, metodologiczne aspekty programowania języka w postępowaniu logopedycznym, kompetencje językowe i komunikacyjne osób niedosłyszących i osób z trudnościami w czytaniu i pisaniu, a także język źródeł archiwalnych (akty mowy, gatunki, dyskurs) oraz językowy obraz świata.
l.p |
numer zadania |
zadania badawcze | kierownik zadania badawczego |
imienny wykaz wykonawców zadania badawczego |
---|---|---|---|---|
dyscyplina: literaturoznawstwo | ||||
1.
|
191/23/B
|
Dyskursy inności i tożsamości w literaturze
i literaturoznawstwie europejskim XX-XXI wieku |
dr hab.
Ludmiła Mnich, prof. uczelni
|
dr hab. Ludmiła Mnich, prof. ucz.
dr Valentina Krupoves
dr Oksana Blashkiv
dr Switłana Hajduk
dr Agnieszka Sienkiewicz-Charlish
mgr Ewelina Chwedczuk
|
2.
|
192/23/B
|
Literatura i prawo - relacje
interdyscyplinarne i transdyscyplinarne |
dr hab. Beata Walęciuk-Dejneka, prof. uczelni
|
dr hab. Beata Walęciuk-Dejneka, prof. ucz.
dr hab. Sławomir Sobieraj, prof. ucz.
dr Marcin Pliszka
mgr Barbara Bandzarewicz
|
3.
|
193/23/B
|
Postać literacka na pograniczach epok,
kultur i języków |
dr hab. Andrzej Borkowski, prof. uczelni
|
dr hab. Andrzej Borkowski, prof. ucz.
dr hab. Barbara Stelingowska, prof. ucz.
dr Marek Jastrzębski
dr Marcin Pliszka
dr Katarzyna Kozak
|
4.
|
194/23/B
|
Dyskursy nowoczesności w literaturze i literaturoznawstwie europejskim XX i XXI
wieku |
dr hab. Sławomir Sobieraj, prof. uczelni
|
dr hab. Sławomir Sobieraj, prof. ucz.
dr hab. Roman Bobryk, prof. ucz.
dr hab. Krzysztof Ćwikliński, prof. ucz.
dr Edward Colerick, prof. ucz.
dr Ewa Kozak
dr Adriana Pogoda-Kołodziejak
dr Piotr Prachnio
dr Maxim Shadurski
mgr Barbara Bandzarewicz
|
dyscyplina: językoznawstwo | ||||
5.
|
189/23/B
|
Percepcyjne i realizacyjne uwarunkowania
rozwoju sprawności językowych i ich zaburzeń |
dr hab. Alina Maciejewska, prof. uczelni
|
dr hab. Alina Maciejewska, prof. uczelni
dr hab. Andrzej Borkowski, prof. uczelni
dr Marta Krakowiak
dr Aldona Kocyła-Łukasiewicz
dr Sofia Kamińska
|
6.
|
190/23/B
|
Badania nad językiem z perspektywy
językoznawstwa ogólnego, kognitywnego, korpusowego, porównawczego i stosowanego |
dr hab. Beata Żywicka, prof. uczelni
|
dr hab. Beata Żywicka, prof. ucz.
dr Agnieszka Kijak-Mantas
dr Magdalena Wieczorek
dr Jarosław Wiliński
dr Agnieszka Rzepkowska
dr Katarzyna Mroczyńska
dr Joanna Kolbusz-Buda
dr Elżbieta Zaniewicz
|