Miło nam jest poinformować, że Uniwersytet w Siedlcach (Ośrodek Języka Polskiego i Kultury Polskiej) znalazł się w gronie zwycięzców w konkursie ogłoszonym przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego: Kompleksowe wsparcie edukacji polonijnej i polskiej za granicą.
Celem naszego projektu jest wsparcie działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji nauczycieli polonijnych i polskich za granicą. Będziemy realizować Intensywny kurs polonistyczno-metodyczny dla nauczycieli z Sobotniej Szkoły w Walsall im. Polskich Sił Powietrznych w Birmingham w Wielkiej Brytanii.
Zajęcia prowadzone będą w trzech blokach tematycznych, w trybie online: blok językowy, dotyczący współczesnej polszczyzny; blok polonistyczny, dotyczący współczesnej literatury polskiej i kultury oraz blok metodyczny, związany z nauczaniem języka polskiego jako obcego.
Koordynatorem projektu i osobą odpowiedzialną merytorycznie za jego realizację jest dr hab. Beata Walęciuk-Dejneka, prof. uczelni.
Wniosek został dofinansowany w stu procentach ze środków Ministra Edukacji Narodowej.
Więcej: https://www.gov.pl/web/irjp/ogloszenie-wynikow-konkursu-realizowanego-w-3-obszarach
W pierwszej połowie lipca 2024 pani mgr Monika Olędzka uczestniczyła w międzynarodowych warsztatach na Uniwersytecie Illinois w Stanach Zjednoczonych. Koncentrowały się one na językach świata, ze szczególnym naciskiem na stan języków i dialektów europejskich, co umożliwiło uczestnikom dogłębne zrozumienie złożoności lingwistycznych i kulturowych związanych z różnorodnością językową na kontynencie europejskim.
W trakcie spotkań uczestnicy, pochodzący z różnych części Europy oraz Stanów Zjednoczonych, mieli okazję przeanalizować także zagadnienia kulturowe, które kształtują współczesną Europę. Dyskusje obejmowały m.in. kwestie tożsamości narodowej, wpływ globalizacji na różnorodność kulturową oraz wyzwania związane z ochroną dziedzictwa językowego w obliczu rosnącej dominacji języków globalnych.
Warsztaty te nie tylko dostarczyły uczestnikom wiedzy teoretycznej, ale również stanowiły praktyczną okazję do wymiany doświadczeń i perspektyw międzykulturowych. Udział w takim międzynarodowym wydarzeniu umożliwił bezpośrednie doświadczenie realiów życia w Stanach Zjednoczonych, co z kolei przyczyniło się do pogłębienia zrozumienia kultury amerykańskiej.
Warsztaty pomogły uświadomić sobie znaczenie ochrony różnorodności językowej jako kluczowego elementu dziedzictwa kulturowego, szczególnie w Europie, gdzie języki i dialekty odgrywają istotną rolę w kształtowaniu tożsamości narodowych. Dodatkowo sotkania te podkreśliły wartość międzykulturowej współpracy w rozwiązywaniu globalnych wyzwań związanych z zachowaniem języków mniejszościowych. Wreszcie, doświadczenie związane z poznawaniem codziennego życia w USA, w tym wizyty w Chicago nad jeziorem Michigan, wzbogaciło uczestników o nowe spojrzenie na amerykańską kulturę i społeczeństwo, co może przyczynić się do bardziej zrównoważonego i otwartego dialogu międzykulturowego w przyszłości.
Udział w warsztatach stanowił zatem istotny krok w kierunku rozwoju kompetencji międzykulturowych i pogłębienia wiedzy lingwistycznej, które są kluczowe w dynamicznie zmieniającym się globalnym środowisku edukacyjnym.
Szanowni Studenci, Szanowni Nauczyciele Akademiccy, |
Redakcja „Głosu Studenckiego” ma przyjemność ogłosić nabór tekstów do drugiego numeru naszego pisma. Serdecznie zachęcamy wszystkich do nadsyłania swoich prac. Przyjmujemy różnorodne formy twórczości, w tym: |