Szczegóły

Kod

PD-W2-JPOJD

Jednostka organizacyjna

Wydział Nauk Humanistycznych

Kierunek studiów

Podyplomowe Studia Języka Polskiego Jako Obcego i Jako Drugiego

Forma studiów

Niestacjonarne

Poziom kształcenia

Podyplomowe

Czas trwania

3 semestry

Adres komisji rekrutacyjnej

Wydział Nauk Humanistycznych,
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa
ul. Żytnia 39, pokój 3.41;
tel. 25 6431882
obsługa administracyjna studiów:
mgr Beata Kapitan
tel. 25 6431882,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny otwarcia sekretariatu

Sekretariat IJiL, pon - pt w godz. 8.00 – 15.00 pok. 3.41

Adres WWW

http://www.ijil.uws.edu.pl/

Wymagany dokument

Studia magisterskie

OPIS STUDIÓW


Podyplomowe Studia Języka Polskiego Jako Obcego i Jako Drugiego trwają trzy semestry (ogólna liczba 370 godzin, w tym: 30 godzin wykładów, 250 godzin  ćwiczeń oraz 90 godzin praktyk zawodowych nauczycielskich dydaktycznych w placówkach oświatowych kształcących cudzoziemców). Plan studiów został opracowany w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego z dnia 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450).

Studia pozwalają uzyskać kwalifikacje do nauczania przedmiotu język polski jako obcy i jako drugi zarówno w krajowych instytucjach uczących cudzoziemców (m. in. szkoły, kursy), jak i w szkołach wszystkich typów i poziomów poza granicami Polski.

 

CELE KSZTAŁCENIA:

Celem studiów podyplomowych:

1. przygotowanie do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, zarówno w krajowych instytucjach uczących cudzoziemców (m. in. szkoły, kursy), jak i w szkołach wszystkich typów i poziomów poza granicami Polski, ze szczególnym uwzględnieniem lektoratów na wydziałach slawistyk i polonistyk uniwersytetów zagranicznych.

2. poznanie organizacji i metodyki pracy w szkołach lub placówkach nauczania języka polskiego  jako obcego i drugiego;

3. nabycie umiejętności zastosowania metody i formy nauczania oraz opanowanie metodyki realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie danego przedmiotu lub zajęć;

Plan studiów

Semestr 1.

  • Redagowanie tekstów i wypowiedzi
  • Wybrane zagadnienia z dwu- i wielojęzyczności
  • Praktyczna gramatyka języka polskiego
  • Specyfika pracy z uczniem/studentem z doświadczeniem migracji
  • Glottodydaktyka polonistyczna

Semestr 2.

  • Nowe technologie w dydaktyce języków obcych
  • Specyfika pracy w grupach słowiańskojęzycznych
  • Elementy edukacji międzykulturowej
  • Nauczanie wiedzy o Polsce
  • Warsztat metodyczny lektora

Semestr 3.

  • Dydaktyka nauczania języka polskiego jako obcego i jako drugiego
  • Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i jako drugiego
  • Wymowa języka polskiego
  • Praktyka zawodowa nauczycielska dydaktyczna śródroczna
  • Praktyka zawodowa nauczycielska dydaktyczna ciągła (3-tygodniowa)

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie pozytywnych ocen (efektów kształcenia) z przedmiotów określonych planem i programem studiów podyplomowych oraz zdanie egzaminu końcowego.

Organizacja studiów

Zajęcia prowadzone są w formie niestacjonarnej (w soboty i niedziele) przez 3 semestry.
Semestry 1 i 2 będą odbywały się w formie nauczania zdalnego, 3 semestr stacjonarnie/hybrydowo.

Wymagane dokumenty:

Studia przeznaczone są dla absolwentów kierunków filologicznych oraz absolwentów innych kierunków humanistycznych (studiów pierwszego stopnia i studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), którzy posiadają udokumentowane kwalifikacje nauczycielskie oraz udokumentowaną znajomość języka obcego na poziomie minimum B2. Słuchaczami studiów mogą być także cudzoziemcy
z udokumentowaną znajomością języka polskiego na poziomie B2/C1.

Kandydaci rejestrują się na studia w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK), a następnie składają wymagane dokumenty:

- podanie o przyjęcie (wydruk z systemu Internetowej Rejestracji Kandydatów),

- kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich (oryginał lub odpis dokumentu do wglądu), potwierdzonego suplementem oraz potwierdzenie kwalifikacji i uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela w oparciu o standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela;

- oświadczenie o zapoznaniu się z wysokością opłat za usługi edukacyjne oraz zasadami ich wnoszenia przez cały czas ich trwania;

- dokument potwierdzający znajomość języka obcego na poziomie min. B2.

Składając dokumenty Kandydat jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości i okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa
i Literaturoznawstwa.

Decyzję o przyjęciu kandydatów na studia podejmuje kierownik studiów podyplomowych na podstawie złożonych dokumentów.

Szczegółowe informacje znajdą Państwo pod adresem www https://ijil.uws.edu.pl/

Szczegóły

Kod

PD-WH-FPL-PSNWWRD

Jednostka organizacyjna

Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa

Kierunek studiów

Podyplomowe Studia Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka

Forma studiów

Niestacjonarne

Poziom kształcenia

Podyplomowe

Limit miejsc

25

Czas trwania

3 semestry

Adres komisji rekrutacyjnej

Wydział Nauk Humanistycznych,
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa
ul. Żytnia 39, pokój 3.41; 3.16
tel. 25 6431870

obsługa administracyjna studiów:
mgr Beata Kapitan
tel. 25 6431882,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny otwarcia sekretariatu

Sekretariat IJiL, pon - pt w godz. 8.00 – 15.00 pok. 3.41

Adres WWW

http://www.ijil.uws.edu.pl/

 

Opis studiów

Studia trwają trzy semestry (ogólna liczba godzin 430, w tym 120 godzin praktyk w różnych placówkach prowadzących leczenie zaburzeń neurologicznych, gabinetach terapii usprawniającej rozwój psychomotoryczny dzieci oraz w placówkach prowadzących diagnozę i terapię neurologopedyczną). Zakończenie studiów wymaga przygotowania pracy dyplomowej oraz zdania egzaminu dyplomowego.

Cele kształcenia

Podyplomowe Studia Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka są studiami specjalnościowymi, które pozwalają uzyskać logopedzie tytuł zawodowy neurologopedy i specjalisty z zakresu wczesnego wspomagania dziecka.  Gwarantują uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy, programowania i prowadzenia terapii neurologopedycznej oraz kształtowania sprawności komunikacyjnych, kulturowych, społecznych itp. osób w różnym wieku z zaburzeniami komunikacji językowej oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy o podłożu neurologicznym, psychiatrycznym, genetycznym, metabolicznym itp. i zaburzeniami sprzężonymi. Studia przygotowują także do pracy w zespołach diagnostyczno-terapeutycznych, dostarczają wiedzy i umiejętności w zakresie wspomagania rozwoju dziecka oraz opieki nad rodziną pacjenta. To studia interdyscyplinarne obejmujące dziedziny nauk humanistycznych, społecznych, medycznych oraz nauk o zdrowiu i kulturze fizycznej.

Przedmioty realizowane w modułach:

  • interdyscyplinarne podstawy neurologopedii,
  • neurologopedyczna diagnoza i terapia zaburzeń mowy,
  • metody wspomagające rozwój dziecka i metody terapii neurologopedycznej,
  • moduł dyplomowy,

są prowadzone w formie wykładów, ćwiczeń, konwersatoriów, seminarium przez naukowców, doświadczonych lekarzy (neurologów, pediatrów, gerontologów, psychiatrów), fizjoterapeutów oraz neurologopedów z wieloletnią praktyką i uznanymi osiągnięciami zawodowymi.

Plan studiów

Semestr 1.

  • Podstawy neurolingwistyki
  • Neurologia dziecięca
  • Neuroanatomia i neurofizjologia
  • Metody diagnozowania neurologicznego
  • Neonatologia
  • Terapia neurologopedyczna dzieci z zespołem wad wrodzonych
  • Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka z deficytami OUN
  • Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
  • Metody rehabilitacji, masaż niemowlęcia

Semestr 2.

  • Dydaktyka postępowania neurologopedycznego w zakresie wczesnego wspomagania dziecka
  • Podstawy genetyki w zaburzeniach mowy i zaburzeniach rozwojowych
  • Zaburzenia rozwojowe o podłożu metabolicznym
  • Autyzm i Zespół Aspergera - postępowanie neurologopedyczne
  • Alalia i niedokształcenie mowy o typie afazji - postępowanie neurologopedyczne
  • Afazja - postępowanie neurologopedyczne
  • Metody wspomagające diagnozę i terapię neurologopedyczną
  • Karmienie kliniczne
  • Integracja sensoryczna w praktyce neurologopedycznej i  wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • Praktyka zawodowa śródroczna neurologopedyczna w placówkach oświatowych i służby zdrowia (realizowana w sem. 2. i 3.)
  • Praktyka logopedyczna (ciągła) na oddziałach pediatrycznych/placówkach rehabilitacyjnych prowadzących terapię i rehabilitację małych dzieci

 Semestr 3.

  • Neurologia wieku podeszłego.  Gerontologopedia - postępowanie neurologopedyczne
  • Jąkanie - postępowanie neurologopedyczne
  • Dyzartria -  postępowanie neurologopedyczne
  • Diagnoza i terapia neurologopedyczna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • Diagnoza i terapia neurologopedyczna osób z zaburzeniami psychiatrycznymi
  • Programowanie terapii neurologopedycznej i w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka
  • Seminarium dyplomowe
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Dziecko z FAS
  • Neurologopeda w zespołach diagnostyczno-terapeutycznych, wspomagania rozwoju i w rodzinie pacjenta
  • Praktyka zawodowa śródroczna neurologopedyczna w placówkach oświatowych i służby zdrowia
  • Praktyka logopedyczna (ciągła) na oddziałach neurologicznych, w placówkach prowadzących rehabilitację i terapię logopedyczną/neurologopedyczną osób z afazją
  • Praktyka logopedyczna (ciągła) w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach, ośrodkach terapeutycznych i gabinetach logopedycznych prowadzących terapią osób z autyzmem
  • Wykład otwarty (realizacja w trakcie całego okresu studiów)

Organizacja studiów, w tym terminy zjazdów i inne informacje:

Zajęcia prowadzone są w formie niestacjonarnej (w soboty i niedziele).

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie pozytywnych ocen (efektów kształcenia) z przedmiotów określonych planem i programem studiów podyplomowych oraz przygotowanie pracy dyplomowej i jej obrona z wynikiem pozytywnym.

Wymagane dokumenty

  • podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (wydruk z systemu IRK),
  • poświadczenie ukończenia jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia z zakresu logopedii,  albo dyplom ukończenia specjalności logopedycznej (wymiar godz. nie mniej niż 1200) lub ukończenia podyplomowych studiów logopedycznych (wymiar godz. nie mniej niż 600).
  • odpis dyplomu ukończenia studiów logopedycznych oraz jego kserokopia.

 Składając dokumenty na studia podyplomowe Kandydat jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości (okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość).

Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa.

Kierownik PSFP: dr Renata Bryzek

PODYPLOMOWE STUDIA FILOLOGII POLSKIEJ

OPIS STUDIÓW

Podyplomowe Studia Filologii Polskiej trwają 3 semestry (ogólna liczba godzin 480, w tym 100 godzin zajęć z zakresu dydaktyki przedmiotowej, przygotowujących do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz 90 godzin praktyk nauczycielskich - 45 w szkole podstawowej i 45 w szkole ponadpodstawowej). Zakończenie studiów wymaga przygotowania pracy dyplomowej oraz zdania egzaminu dyplomowego.

CELE KSZTAŁCENIA

Podyplomowe Studia Filologii Polskiej są studiami kwalifikacyjnymi, które pozwalają nauczycielom przedmiotów humanistycznych posiadającym tytuł zawodowy magistra i absolwentom kierunków humanistycznych posiadającym tytuł zawodowy magistra oraz przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne uzyskać kwalifikacje do nauczania przedmiotu język polski w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Gwarantują uzyskanie wiedzy merytorycznej i dydaktycznej z zakresu realizacji treści nauczania przedmiotu język polski w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Umożliwiają także zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie organizowania, planowania, prowadzenia i ewaluacji procesu kształcenia polonistycznego. To studia humanistyczne. Przedmioty realizowane są w modułach:

  • Moduł I [A3] Podyplomowe przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu "język polski" w szkole podstawowej i ponadpodstawowej,
  • Moduł II [D/E] Przygotowanie do nauczania języka polskiego jako kolejnego przedmiotu:
    • 1/E.1 Dydaktyka przedmiotu "język polski",
    • 2/E.2 Praktyka zawodowa dydaktyczna z języka polskiego.

Moduły prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach doświadczeni w kształceniu studentów filologii polskiej specjalności nauczycielskiej, jak też posiadający doświadczenie zawodowe nauczycieli języka polskiego na poszczególnych etapach edukacyjnych w różnych typach szkół, współpracujący także z placówkami oświatowymi, innymi instytucjami systemu edukacji.

PLAN STUDIÓW

Semestr 1

Tradycja biblijna i antyczna        

Historia języka polskiego            

Historia literatury polskiej: literatura dawna - średniowiecze, renesans, barok                

Historia literatury polskiej: oświecenie, romantyzm      

Literatura dla dzieci i młodzieży               

Dydaktyka "języka polskiego" w szkole podstawowej  

Gramatyka opisowa języka polskiego   

Semestr 2

Historia literatury polskiej: pozytywizm, Młoda Polska 

Dydaktyka "języka polskiego" w szkole ponadpodstawowej    

Pedagogika zaburzeń komunikacji językowej   

Poetyka z teorią lektury              

Gramatyka opisowa języka polskiego   

Wiedza o literaturze powszechnej

Praktyka zawodowa dydaktyczna w szkole podstawowej (w II semestrze)       

Semestr 3

Historia literatury polskiej: literatura XX wieku i najnowsza       

Analiza i interpretacja dzieła literackiego            

Dzieła sztuki na lekcjach języka polskiego          

Film na lekcjach języka polskiego           

Polonistyczne laboratorium multimedialne       

Kultura języka polskiego z praktyczną stylistyką              

Seminarium dyplomowe            

Praktyka zawodowa dydaktyczna w szkole ponadpodstawowej (w III semestrze)

         

WYMAGANE DOKUMENTY

  • podanie o przyjęcie na studia (wydruk z systemu IRK),
  • dyplom ukończenia studiów jednolitych magisterskich lub drugiego stopnia z zastrzeżeniem, że kandydat musi posiadać wykształcenie humanistyczne oraz przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne (przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela).

Kandydat składając dokumenty jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości i okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia podyplomowe (oryginał dokumentu do wglądu).

Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa.

Na studia przyjmuje się, według kolejności zgłoszeń, absolwentów studiów wyższych magisterskich kierunków humanistycznych, którzy uzyskali kwalifikacje do nauczania przedmiotu w szkole ponadpodstawowej.

Informacji udziela Sekretariat IJiL UPH w Siedlcach - mgr Maria Długołecka-Pietrzak,  tel. 0 25 643 18 71
a także Kierownik Podyplomowego Studium Filologii Polskiej - dr Renata Bryzek, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Uwaga! Na studia podyplomowe obowiązuje rejestracja elektroniczna pod adresem

www.irk.uph.edu.pl: Podyplomowe Studia Filologii Polskiej

 

Szczegóły

Kod

PD-WH-FPL-PSL

Jednostka organizacyjna

Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa

Kierunek studiów

Podyplomowe Studia Logopedyczne

Forma studiów

Niestacjonarne

Poziom kształcenia

Podyplomowe

Limit miejsc

25

Czas trwania

4 semestry

Adres komisji rekrutacyjnej

Wydział Nauk Humanistycznych,
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa
ul. Żytnia 39, pokój 3.41; 3.16
tel. 25 6431870

obsługa administracyjna studiów:
mgr Beata Kapitan
tel. 25 6431882,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny otwarcia sekretariatu

Sekretariat IJiL, pon - pt w godz. 8.00 – 15.00 pok. 3.41

Adres WWW

http://www.ijil.uws.edu.pl/

 


Studia trwają cztery semestry (ogólna liczba  660 godzin, w tym 120 godzin praktyk w różnych placówkach logopedycznych). Zakończenie studiów wymaga przygotowania pracy dyplomowej oraz zdania egzaminu dyplomowego. Celem kształcenia jest przygotowanie absolwentów studiów magisterskich (z uprawnieniami nauczycielskimi) do pracy w zawodzie logopedy. Słuchacze zdobywają wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii wad mowy, które uprawniają do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej.

Plan studiów opracowany został zgodnie z przepisami zawierającymi wytyczne do uzyskania tytułu logopedy. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli akademickich oraz logopedów praktyków z wieloletnim doświadczeniem i uznanymi osiągnięciami zawodowymi. Po ukończeniu studiów słuchacz otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie logopedii

Opis studiów

Plan studiów


Semestr 1.

  • Teoria zaburzeń mowy
  • Fonetyka artykulacyjna
  • Fonologia
  • Morfologia współczesnego języka polskiego
  • Składnia
  • Anatomia i fizjologia narządów mowy
  • Rozwój mowy dziecka
  • Neuropsychologia
  • Elementy neurologii i psychiatrii

Semestr 2.

  • Metodyka postępowania logopedycznego
  • Fonetyka akustyczna i audytywna
  • Dyslalia
  • Specyficzne i niespecyficzne zaburzenia rozwoju mowy
  • Autyzm i Asperger
  • Trudności w czytaniu i pisani
  • Praktyka śródroczna logopedyczna w przedszkolu i innych placówkach oświatowych

Semestr 3.

  • Audiofonologia
  • Afazja
  • Dyzartria
  • Jąkanie
  • Wczesna interwencja logopedyczna
  • Surdologopedia
  • Seminarium
  • Praktyka logopedyczna ciągła w przedszkolu lub szkole

Semestr 4.

  • Zaburzenia głosu
  • Technika mówienia i dykcja
  • Oligofazja
  • Schizofazja
  • Zaburzenia mowy w demencji
  • Seminarium
  • Wykład otwarty
  • Praktyka logopedyczna ciągła w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub ośrodkach logopedycznych przy placówkach oświatowo-wychowawczych i służby zdrowia

Organizacja studiów, w tym terminy zjazdów i inne informacje:

Zajęcia prowadzone są w formie niestacjonarnej (w soboty i niedziele).

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie pozytywnych ocen (efektów kształcenia) z przedmiotów określonych planem i programem studiów podyplomowych oraz przygotowanie pracy dyplomowej i jej obrona z wynikiem pozytywnym.

Wymagane dokumenty

  • audiogram (wynik badania słuchu),
  • podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (wydruk z systemu IRK),
  • odpis dyplomu ukończenia studiów magisterskich oraz jego kserokopia,
  • dokument potwierdzający uzyskanie uprawnień nauczycielskich (tj. suplement do przedkładanego dyplomu ukończenia studiów, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie przygotowania nauczycielskiego lub inne zaświadczenie świadczące o posiadaniu uprawnień do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć).

Składając dokumenty Kandydat jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości i okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Przyjęcie na studia następuje na podstawie wyniku rozmowy kwalifikacyjnej (ocena dykcji) oraz złożonych dokumentów.


Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa.