Podyplomowe Studia Języka Polskiego Jako Obcego i Jako Drugiego trwają trzy semestry (ogólna liczba 370 godzin, w tym: 30 godzin wykładów, 250 godzin ćwiczeń oraz 90 godzin praktyk zawodowych nauczycielskich dydaktycznych w placówkach oświatowych kształcących cudzoziemców). Plan studiów został opracowany w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego z dnia 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450).
Studia pozwalają uzyskać kwalifikacje do nauczania przedmiotu język polski jako obcy i jako drugi zarówno w krajowych instytucjach uczących cudzoziemców (m. in. szkoły, kursy), jak i w szkołach wszystkich typów i poziomów poza granicami Polski.
CELE KSZTAŁCENIA:
Celem studiów podyplomowych:
1. przygotowanie do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, zarówno w krajowych instytucjach uczących cudzoziemców (m. in. szkoły, kursy), jak i w szkołach wszystkich typów i poziomów poza granicami Polski, ze szczególnym uwzględnieniem lektoratów na wydziałach slawistyk i polonistyk uniwersytetów zagranicznych.
2. poznanie organizacji i metodyki pracy w szkołach lub placówkach nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego;
3. nabycie umiejętności zastosowania metody i formy nauczania oraz opanowanie metodyki realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie danego przedmiotu lub zajęć;
Semestr 2.
Semestr 3.
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie pozytywnych ocen (efektów kształcenia) z przedmiotów określonych planem i programem studiów podyplomowych oraz zdanie egzaminu końcowego.
Zajęcia prowadzone są w formie niestacjonarnej (w soboty i niedziele) przez 3 semestry.
Semestry 1 i 2 będą odbywały się w formie nauczania zdalnego, 3 semestr stacjonarnie/hybrydowo.
Studia przeznaczone są dla absolwentów kierunków filologicznych oraz absolwentów innych kierunków humanistycznych (studiów pierwszego stopnia i studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), którzy posiadają udokumentowane kwalifikacje nauczycielskie oraz udokumentowaną znajomość języka obcego na poziomie minimum B2. Słuchaczami studiów mogą być także cudzoziemcy
z udokumentowaną znajomością języka polskiego na poziomie B2/C1.
Kandydaci rejestrują się na studia w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK), a następnie składają wymagane dokumenty:
- podanie o przyjęcie (wydruk z systemu Internetowej Rejestracji Kandydatów),
- kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich (oryginał lub odpis dokumentu do wglądu), potwierdzonego suplementem oraz potwierdzenie kwalifikacji i uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela w oparciu o standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela;
- oświadczenie o zapoznaniu się z wysokością opłat za usługi edukacyjne oraz zasadami ich wnoszenia przez cały czas ich trwania;
- dokument potwierdzający znajomość języka obcego na poziomie min. B2.
Składając dokumenty Kandydat jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości i okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa
i Literaturoznawstwa.
Decyzję o przyjęciu kandydatów na studia podejmuje kierownik studiów podyplomowych na podstawie złożonych dokumentów.
Szczegółowe informacje znajdą Państwo pod adresem www https://ijil.uws.edu.pl/
Szczegóły |
|
Kod |
PD-WH-FPL-PSNWWRD |
Jednostka organizacyjna |
|
Kierunek studiów |
Podyplomowe Studia Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka |
Forma studiów |
Niestacjonarne |
Poziom kształcenia |
Podyplomowe |
Limit miejsc |
25 |
Czas trwania |
3 semestry |
Adres komisji rekrutacyjnej |
Wydział Nauk Humanistycznych, |
Godziny otwarcia sekretariatu |
Sekretariat IJiL, pon - pt w godz. 8.00 – 15.00 pok. 3.41 |
Adres WWW |
Opis studiów
Studia trwają trzy semestry (ogólna liczba godzin 430, w tym 120 godzin praktyk w różnych placówkach prowadzących leczenie zaburzeń neurologicznych, gabinetach terapii usprawniającej rozwój psychomotoryczny dzieci oraz w placówkach prowadzących diagnozę i terapię neurologopedyczną). Zakończenie studiów wymaga przygotowania pracy dyplomowej oraz zdania egzaminu dyplomowego.
Cele kształcenia
Podyplomowe Studia Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka są studiami specjalnościowymi, które pozwalają uzyskać logopedzie tytuł zawodowy neurologopedy i specjalisty z zakresu wczesnego wspomagania dziecka. Gwarantują uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy, programowania i prowadzenia terapii neurologopedycznej oraz kształtowania sprawności komunikacyjnych, kulturowych, społecznych itp. osób w różnym wieku z zaburzeniami komunikacji językowej oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy o podłożu neurologicznym, psychiatrycznym, genetycznym, metabolicznym itp. i zaburzeniami sprzężonymi. Studia przygotowują także do pracy w zespołach diagnostyczno-terapeutycznych, dostarczają wiedzy i umiejętności w zakresie wspomagania rozwoju dziecka oraz opieki nad rodziną pacjenta. To studia interdyscyplinarne obejmujące dziedziny nauk humanistycznych, społecznych, medycznych oraz nauk o zdrowiu i kulturze fizycznej.
Przedmioty realizowane w modułach:
są prowadzone w formie wykładów, ćwiczeń, konwersatoriów, seminarium przez naukowców, doświadczonych lekarzy (neurologów, pediatrów, gerontologów, psychiatrów), fizjoterapeutów oraz neurologopedów z wieloletnią praktyką i uznanymi osiągnięciami zawodowymi.
Plan studiów
Semestr 1.
Semestr 2.
Semestr 3.
Organizacja studiów, w tym terminy zjazdów i inne informacje:
Zajęcia prowadzone są w formie niestacjonarnej (w soboty i niedziele).
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie pozytywnych ocen (efektów kształcenia) z przedmiotów określonych planem i programem studiów podyplomowych oraz przygotowanie pracy dyplomowej i jej obrona z wynikiem pozytywnym.
Wymagane dokumenty
Składając dokumenty na studia podyplomowe Kandydat jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości (okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość).
Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa.
Kierownik PSFP: dr Renata Bryzek
PODYPLOMOWE STUDIA FILOLOGII POLSKIEJ
OPIS STUDIÓW
Podyplomowe Studia Filologii Polskiej trwają 3 semestry (ogólna liczba godzin 480, w tym 100 godzin zajęć z zakresu dydaktyki przedmiotowej, przygotowujących do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz 90 godzin praktyk nauczycielskich - 45 w szkole podstawowej i 45 w szkole ponadpodstawowej). Zakończenie studiów wymaga przygotowania pracy dyplomowej oraz zdania egzaminu dyplomowego.
CELE KSZTAŁCENIA
Podyplomowe Studia Filologii Polskiej są studiami kwalifikacyjnymi, które pozwalają nauczycielom przedmiotów humanistycznych posiadającym tytuł zawodowy magistra i absolwentom kierunków humanistycznych posiadającym tytuł zawodowy magistra oraz przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne uzyskać kwalifikacje do nauczania przedmiotu język polski w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Gwarantują uzyskanie wiedzy merytorycznej i dydaktycznej z zakresu realizacji treści nauczania przedmiotu język polski w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Umożliwiają także zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie organizowania, planowania, prowadzenia i ewaluacji procesu kształcenia polonistycznego. To studia humanistyczne. Przedmioty realizowane są w modułach:
Moduły prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach doświadczeni w kształceniu studentów filologii polskiej specjalności nauczycielskiej, jak też posiadający doświadczenie zawodowe nauczycieli języka polskiego na poszczególnych etapach edukacyjnych w różnych typach szkół, współpracujący także z placówkami oświatowymi, innymi instytucjami systemu edukacji.
PLAN STUDIÓW
Semestr 1
Tradycja biblijna i antyczna
Historia języka polskiego
Historia literatury polskiej: literatura dawna - średniowiecze, renesans, barok
Historia literatury polskiej: oświecenie, romantyzm
Literatura dla dzieci i młodzieży
Dydaktyka "języka polskiego" w szkole podstawowej
Gramatyka opisowa języka polskiego
Semestr 2
Historia literatury polskiej: pozytywizm, Młoda Polska
Dydaktyka "języka polskiego" w szkole ponadpodstawowej
Pedagogika zaburzeń komunikacji językowej
Poetyka z teorią lektury
Gramatyka opisowa języka polskiego
Wiedza o literaturze powszechnej
Praktyka zawodowa dydaktyczna w szkole podstawowej (w II semestrze)
Semestr 3
Historia literatury polskiej: literatura XX wieku i najnowsza
Analiza i interpretacja dzieła literackiego
Dzieła sztuki na lekcjach języka polskiego
Film na lekcjach języka polskiego
Polonistyczne laboratorium multimedialne
Kultura języka polskiego z praktyczną stylistyką
Seminarium dyplomowe
Praktyka zawodowa dydaktyczna w szkole ponadpodstawowej (w III semestrze)
WYMAGANE DOKUMENTY
Kandydat składając dokumenty jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości i okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia podyplomowe (oryginał dokumentu do wglądu).
Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa.
Na studia przyjmuje się, według kolejności zgłoszeń, absolwentów studiów wyższych magisterskich kierunków humanistycznych, którzy uzyskali kwalifikacje do nauczania przedmiotu w szkole ponadpodstawowej.
Informacji udziela Sekretariat IJiL UPH w Siedlcach - mgr Maria Długołecka-Pietrzak, tel. 0 25 643 18 71
a także Kierownik Podyplomowego Studium Filologii Polskiej - dr Renata Bryzek, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Uwaga! Na studia podyplomowe obowiązuje rejestracja elektroniczna pod adresem
www.irk.uph.edu.pl: Podyplomowe Studia Filologii Polskiej
Studia trwają cztery semestry (ogólna liczba 660 godzin, w tym 120 godzin praktyk w różnych placówkach logopedycznych). Zakończenie studiów wymaga przygotowania pracy dyplomowej oraz zdania egzaminu dyplomowego. Celem kształcenia jest przygotowanie absolwentów studiów magisterskich (z uprawnieniami nauczycielskimi) do pracy w zawodzie logopedy. Słuchacze zdobywają wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii wad mowy, które uprawniają do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej.
Plan studiów opracowany został zgodnie z przepisami zawierającymi wytyczne do uzyskania tytułu logopedy. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli akademickich oraz logopedów praktyków z wieloletnim doświadczeniem i uznanymi osiągnięciami zawodowymi. Po ukończeniu studiów słuchacz otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie logopedii
Opis studiów
Plan studiów
Semestr 1.
Semestr 2.
Semestr 3.
Semestr 4.
Organizacja studiów, w tym terminy zjazdów i inne informacje:
Zajęcia prowadzone są w formie niestacjonarnej (w soboty i niedziele).
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie pozytywnych ocen (efektów kształcenia) z przedmiotów określonych planem i programem studiów podyplomowych oraz przygotowanie pracy dyplomowej i jej obrona z wynikiem pozytywnym.
Wymagane dokumenty
Składając dokumenty Kandydat jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości i okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Przyjęcie na studia następuje na podstawie wyniku rozmowy kwalifikacyjnej (ocena dykcji) oraz złożonych dokumentów.
Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa.