{/boxplus} Podczas uroczystego otwarcia wyremontowanego i zmodernizowanego Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Mordach nastąpiło oficjalne rozstrzygniecie konkursu Moja polszczyzna dzisiaj… Konkurs polegał na napisaniu felietonu, w którym autor miał za zadanie dokonać subiektywnej oceny stanu polszczyzny oraz świadomości i wrażliwości językowej jej użytkowników. Komisja Konkursowa w składzie prof. Violetta Machnicka – językoznawca, onomasta, dialektolog, mgr Emilia Domarecka – polonistka, dziennikarka, redaktor naczelna „Gazety Siedleckiej” oraz mgr Maria Tarkowska – polonistka, dziennikarka „Życia Siedleckiego” wyłoniła trzy najlepsze felietony. Pierwsze miejsce zdobyła Luiza Karaban (godło: serendipitie), drugie – Weronika Gadoś (godło: mpdmnjp). Trzecie miejsce zdobył Krzysztof Protasiuk (godło: Bombalala). Kryteriami wyłonienia prac konkursowych były: zgodność z tematem, zgodność formy, sposób ujęcia tematu, oryginalność, poprawność językowa oraz wartościowość pracy. – Tekst oznaczony godłem ‘serendipitie’ wyróżnia się najbardziej osobistym charakterem. Autor odwołuje się do własnych doświadczeń, sięga po anegdoty, korzysta ze środków literackich. Zastosowane środki czynią felieton ciekawszym i dostępniejszym dla szerszego grona czytelników, niż pozostałe teksty. Najlepiej wpisuje się w ramy gatunku – uzasadniła Komisja Konkursowa, której przewodniczyła prof. Machnicka. Zwycięzcy otrzymali puchary, dyplomy oraz cenne nagrody rzeczowe. Konkurs odbył się w ramach projektu „Polszczyzna – mój skarb”, który został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Promocja języka polskiego”, który towarzyszy kampanii społeczno-edukacyjnej „Ojczysty – dodaj do ulubionych”. (Tekst i zdjęcia: Łukasz Wawryniuk){boxplus href=|images/ifp_2012/nowosci_wydawnicze/fem_waleci_re.jpg| title=|Inny obraz feminy|}
{/boxplus}
redakcja tomu, Roman Mnich, Roman Bobryk
stowrzyszenie tutajteraz, Instytut Filololgii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej
Zamów on-line
Żeńskie demony odsłaniają mechanizmy behawioralne kobiet „lubieżnych” niebezpiecznych i „krwawych heroin”, które, jak słusznie zauważa Autorka opracowania, należy traktować jako personifikację demonicznej feminy. Kobiece demony – uwodzicielki wpisują się w romantyczny świat tajemniczych czarów i dziwów, odsyłają do gry wyobraźni, imaginacji oraz iluzji, ale też symbolizują destrukcyjność, pożądanie, miłosną tęsknotę (modernizm). Powyższe tezy zostały w sposób żywy i erudycyjny (w oparciu o bogatą literaturę przedmiotu) rozwinięte i udokumentowane. (…) w sposób wnikliwy i kompetentny Autorka przestudiowała ludowy aspekt inności/Innego, problem który jest obecnie jednym z ważniejszych tematów literackich, wychodzących poza obręb literatury i otwierających perspektywę badań interdyscyplinarnych. Przy czym uczyniła to z dużą znajomością rzeczy w zakresie teorii badań folklorystyczno-literackich, metodologii naukowej, oraz w zakresie umiejętności interpretacyjnych różnych tekstów kultury.
(z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Danuty Szymonik)
Przekazany mi do recenzji maszynopis odzwierciedla krąg zainteresowań reprezentowanych przez Autorkę. Z uwagi na rodzaj tematyki oraz sposób jej naukowego opisu wpisuje się on w koncepcję badań komparatystycznych, łączących dzieła przynależne do literatury pięknej wraz z zapisami badaczy folklorystycznych. Z tej racji zasługuje on na szczególną uwagę, gdyż tego rodzaju opracowań naukowych nie ma zbyt wiele. Jest to rozprawa stricte naukowa, lecz kręgu odbiorców nie zawężałabym do grona literaturoznawców czy folklorystów. Uważam, że przedstawiciele innych dyscyplin nauk humanistycznych czy społecznych mogą odnaleźć w niej przyczynki do interesujących ich zagadnień.
(z recenzji wydawniczej dr Moniki Szabłowskiej-Zaremby)
{/boxplus}
W tym roku akademickim proponujemy „Dzień Otwarty” w formie „Gry akademickiej” prowadzącej grupy młodzieży, jak w podchodach, do kolejnych punktów – spotkań z kierunkami studiów. Aby dotrzeć do kolejnej sali, uczniowie odpowiadają na pytanie-zagadkę związaną z następną prezentacją kierunku studiów. Na każdym punkcie uczniowie otrzymują potwierdzenie udziału. Na zakończenie grupa otrzymuje informatory + drobne upominki, a szkoła komplet książek do biblioteki szkolnej (egzemplarze promocyjne z Wydawnictwa UPH). W tym roku Dzień Otwarty będzie odbywał się w dniu
|
{boxplus href=|images/ifp_2012/perspektywy/persp_1_re.jpg| title=|Targi edukacyjne Perspektywy|}
{/boxplus}