W piątek, 22 lipca 2016 r. grupa ponad 100 pielgrzymów z Arabii Saudyjskiej, Maroka, Pakistanu, Kenii, Rosji i Indii, przybyłych na Światowe Dni Młodzieży uczestniczyła w warsztatach zorganizowanych w gmachu Wydziału Humanistycznego UPH. Program tego dnia był niezwykle bogaty w atrakcje artystycznem,a wszystko po to by przybliżyć gościom walory kultury, tradycji a zarazem historii polskiej, aby w pełni zaprezentować tradycyjną polską gościnność.
Wszystkich przybyłych do zabawy wokalnej zaprosiła dr Adriana Pogoda-Kołodziejak, z którą pielgrzymi uczyli się śpiewu hymnu Światowych Dni Młodzieży w polskiej wersji językowej. Młodzież uczestniczyła w pokazie pierwszej pomocy przedmedycznej, brała udział w warsztatach z języka migowego, zajęciach teatralnych, warsztatach plastycznych oraz warsztatach tanecznych. Prowadzących wspierali w roli tłumaczy m.in. pracownicy naszego Instytutu: dr Iwona Czyżak, dr Aldona Borkowska, a także nasi studenci.
W dniach 12 i 14 lipca w ramach cyklu Filmowe Wakacje-Lato w NoveKino Siedlce czas zacząć! dr Adriana Pogoda-Kołodziejak, adiunkt z Katedry Antropologii Dzieła Literackiego i Germanistyki, na zaproszenie dr Agnieszki Pasztor poprowadziła zajęcie wokalno - lingwistyczne pod hasłem Niemiecki śpiewająco, podczas których dzieci miały okazję w kreatywny sposób nauczyć się niemieckiej piosenki. Sprawiło im to dużo radości :)
Czytaj więcej: Filmowe Wakacje - Lato w NoveKino Siedlce czas zacząć!
W dniach 28 czerwca do 2 lipca br. studenci III roku specjalności anglistyka i rusycystyka biorący udział w projekcie Drogi do przyszłości: studiuj-pracuj dofinansowanym ze środków unijnych odbyli zagraniczne wyjazdy do Edynburga (Wielka Brytania); Berlina (Niemcy) oraz Petersburga (Rosja).
To jest I tura projektu, w którym udział brali nasi studenci; realizacja tego projektu została zaplanowana do września 2018 roku i studenci młodszych roczników w ramach kierunku Filologia (w ramach języków angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego) Instytutu Neofilologii i Badań Interdyscyplinarnych będą mieli okazję aplikować do tego projektu.
Galeria zdjęć wyjazdów zagranicznych w ramach programu Drogi do przyszłości: studiuj-pracuj
Projekt Kancelarii Senatu RP 2016
„Polski – dodaj do Ulubionych”:
uniwersytecki kurs polszczyzny
Koło Naukowe Osób z Wadą Słuchu – „Surditas”
(skrót: KNOWS „Surditas”)
Opiekun naukowy Koła: mgr Ewa Dziecioł-Chlibiuk
Prezes Koła: Karolina Gałgan (Studentka I roku II0 Biologii)
Zarząd KNOWS „Surditas”:
Karolina Gałgan – Przewodniczący
Joanna Wielądek – Zastępca Przewodniczącego
Kamil Delimat – Sekretarz
Członkowie Koła: Katarzyna Sienkiewicz, Jarosław Prasuła, Justyna Tkaczyk, Natalia Ciszewska, Agnieszka Ozga, Magdalena Sikora, Dominik Boruc, Rafał Janusz, Michał Pawłowski, Konrad Kiciński, Konrad Kalski, Krystian Turkowski
Koło Naukowe Osób z Wadą Słuchu - „Surditas” rozpoczęło swoją działalność w kwietniu 2013 roku. Oficjalnie zaś zostało wpisane w rejestr Studenckich Kół Naukowych UPH w Siedlcach w styczniu 2014 roku. W swoich kręgach zrzesza studentów niedosłyszących z różnych kierunków Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Miejscem spotkań Koła jest Ośrodek Logopedyczny UPH w Siedlcach (Akademik nr 4, sala nr 4). Spotkania KNOWS „Surditas” odbywają się cyklicznie, raz w miesiącu lub co dwa miesiące (w miarę możliwości czasowych członków Koła).
Kadra projektu:
Kierownik projektu: prof. nzw. dr hab. Alina Maciejewska
Specjalista ds. organizacji działań w projekcie: dr Marzena Kryszczuk
Eksperci ds. merytorycznych:
Dr Aldona Kocyła-Łukasiewicz
Dr Marzena Kryszczuk
Dr Justyna Urban-Jędrzejewicz
Kontakt:
Instytut Filologii Polskiej i Logopedii
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
ul. Żytnia 39, pokój 3.16, III piętro
08-110 Siedlce
Tel. 25 643 1870
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ruszyła III edycja projektu
Dołącz do nas! To się opłaci!
Nasze starsze koleżanki – uczestniczki poprzedniej edycji projektu znalazły pracę w zawodzie zaraz po skończeniu studiów.
Dorota Filipowicz – uczestniczka II edycji projektu
W roku akademickim 2017/2018 oferujemy
Moduł komunikacyjny
Moduł umiejętności zawodowych
Nasze zmagania − nasze osiągnięcia w I i II edycji projektu
I. kompetencje komunikacyjne - wiedza i umiejętności
1. warsztaty
W ramach projektu zostały ukończone po raz drugi warsztaty komunikacyjne, podczas których zgłębialiśmy zagadnienia jak najlepszego porozumiewania się z podopiecznymi oraz ich opiekunami. Nauczyliśmy się odróżniać fakty od opinii; wiemy czym się różnią potrzeby od strategii ich zaspokajania, umiemy efektywnie formułować prośby. Wielokrotnie pracowaliśmy nad lepszym poznaniem swoich emocji oraz wypróbowywaliśmy siłę empatycznej komunikacji. Poznawaliśmy także swoje wewnętrzne zasoby i planowaliśmy rozwój zawodowy z uwzględnieniem mocnych i słabszych stron.
Zrealizowaliśmy godziny zajęć praktycznych, odkrywaliśmy sposoby prowadzenia rozmów, które ułatwiają profesjonalne rozwiązywanie konfliktów z zachowaniem spokoju, życzliwości, empatii wobec rozmówcy, grupy słuchaczy…
Zdobyliśmy praktyczne umiejętności pozwalające na obiektywizm, merytoryczny opis zaburzeń i zrozumiałe formułowanie wniosków z procedur diagnostycznych…
2. superwizje
Zakończyliśmy superwizje indywidualne, które zawierały sesję informacji zwrotnych od ekspertów merytorycznych, dyskusję na temat przebiegu zajęć, a co najważniejsze – kończyły się wyborem obszarów rozwojowych.
Prezentowaliśmy własne umiejętności diagnostyczno-terapeutyczne na zajęciach logopedycznych, a „oczy" i „uszy" profesjonalistek wyłapywały potknięcia, życzliwie komentowały skłaniając do refleksji…
3. grupy wsparcia i rozwoju
Na zajęciach grup wsparcia i rozwoju koncentrowaliśmy się na jak najlepszym wykorzystaniu siły informacji zwrotnych i przygotowywaliśmy się do trudnych emocjonalnie i merytorycznie sytuacji, które mogą się zdarzyć w trakcie terapii logopedycznej. Korzystaliśmy ze swojej wiedzy i dzieliliśmy się naszymi pomysłami.
W tematycznych sekcjach zgłębiamy zagadnienia z praktyki logopedycznej…
4. konsultacje
Uczymy się, ćwiczymy, sprawdzamy, korygujemy i znów rozmawiamy....
II. kompetencje zawodowe - wiedza i umiejętności
1. szkolenie: Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Było to niezwykłe doświadczenie rozumienia zachowań własnego ciała, siły drzemiącej w nas
i siły grupy, przy tym bawiliśmy się świetnie!
2. szkolenie: Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych
Przekonaliśmy się w praktyce, że my również posiadamy niezintegrowane odruchy – to było zaskakujące… lepiej rozumiemy przyczyny naszych słabszych stron, a co najważniejsze wiemy już, jak pomóc sobie i innym w podobnych sytuacjach!
3. szkolenie: Terapia taktylna
Dotyk ma funkcje lecznicze, tzn. że poprawia funkcjonowanie układu nerwowego – nie tylko o tym się dowiedzieliśmy, ale tego doświadczyliśmy…
Terapia taktylna może wspomagać rehabilitację różnych zaburzeń, w tym mowy, ale może być stosowana również we wspomaganiu rozwoju i relaksacji – szkolenie było nie tylko pracą, ale pozwoliło nam poczuć się lepiej, odprężyć…
4. szkolenie: Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Szkolenie było wtajemniczeniem w świat ludzi, którzy komunikują się w inny sposób niż poprzez mowę… to niezwykle ciekawe, jak za pomocą różnych znaków można przekazać innemu treści dotyczące naszych potrzeb, emocji… to uwrażliwia i uczy pokory w rozumieniu intencji zachowań…
5. warsztaty: Formułowanie opinii logopedycznych
Pisanie opinii stało się dla nas prostsze…
6. warsztaty: Jak radzić sobie w przypadku podejrzenia zaburzeń pochodzenia psychiatrycznego?
Nauczyliśmy się rozpoznawać symptomy, mogące świadczyć o zaburzeniu psychicznym
i nauczyliśmy się kilku, w sumie prostych – ale myślę, że byśmy na nie wpadli – strategii działania w takich sytuacjach…
7. warsztaty: Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną
Doczekaliśmy się w końcu warsztatu nt. nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną osławionej szkoły krakowskiej – i nie zawiedliśmy się! To kompleksowy system postępowania z dzieckiem zdrowym, rowijającym się dysharmonijnie lub mającym ewidentnie zaburzony rozwój w celu umożliwienia mu nabycia jednej z najcudowniejszych umiejętności – umiejętności czytania!
8. warsztaty: dziecko bilingwalne
W literaturze, a zwłaszcza w mediach podaje się tak sprzeczne informacje na ten temat, że do tej pory raczej mieliśmy zamęt… Warsztat pozwolił nam zrozumieć całą dyskusję na temat tego, czy należy uczyć dzieci kilku języków jednocześnie, czy też nie…, kiedy i w jakich warunkach bilingwalne wychowanie ma sens…
9. wizyty studyjne
Cudowna inicjatywa! Było warto! Szkoda, że się skończyło! Teraz tęsknimy za naszymi spotkaniami!
Paulina Horabik, Ania Maciejewska – uczestniczki I edycji projektu
O projekcie
Priorytet III: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i kraju
Działania: 3.1: Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Nr umowy: POWR.03.01.00-00-K235/15
Rozwój kompetencji studentów logopedii UPH w Siedlcach
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych, zawodowych, analitycznych (rozwiązywania problemów) studentów filologii polskiej zs. logopedia.
Adresaci projektu zostaną wyposażeni w szczegółowe umiejętności składające się na kompetencje komunikacyjne, będące w naszym przekonaniu podstawą skutecznej pracy terapeutycznej (m.in. empatia, radzenie sobie z trudnymi emocjami (swoimi i pacjenta) w trakcie terapii, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej, planowanie terapii: cel i struktura, konstruktywne reagowanie na krytykę, sposoby „zarządzania” własną energią i „higiena” pracy. Z zebranych w wywiadzie danych wynika, że studia przygotowują do zawodu w zakresie merytorycznym, natomiast nie dostarczają wystarczającego przygotowania w zakresie komunikacji interpersonalnej. W projekcie chcemy zwrócić szczególną uwagę na umiejętność pozyskiwania zaufania pacjenta, opiekunów pacjenta (często dziecka) w procesie terapii oraz na wyposażenie studentów w umiejętności regeneracji własnej psychiki, co stanowi ważny element profilaktyki wypalenia zawodowego.
Ponadto celem projektu jest wyposażenie studentów filologii polskiej zs. logopedia w wiedzę i umiejętności zawodowe, nie będące przedmiotem studiów, poprzez udział w certyfikowanych szkoleniach, takich jak: Terapia taktylna, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych, Komunikacja wspomagająca i alternatywna, Usprawnianie głuchych metodą werbalno-tonalną.
Umiejętności analityczne, w tym rozwiązywania problemów będą doskonalone głównie podczas warsztatów z zakresu komunikacji interpersonalnej, jak i nauk, stanowiących podstawę subdyscyplin logopedii, takich jak: medycyna, psychologia itp.
Zależy nam na doskonaleniu pracy studentów w ramach zespołów problemowych, uczenia się w ich obrębie analizy przypadków, dzielenia się doświadczeniem, oraz wypracowywania rozwiązań, umiejętności poszukiwania wsparcia wśród specjalistów.
Ważnym celem projektu jest przygotowanie studentów do korzystania ze wsparcia rozwoju zawodowego i interpersonalnego poprzez poddawanie się ocenom własnej pracy – superwizje.
Zadanie 1 - Kształcenie kompetencji zawodowych – szkolenia/warsztaty
Szkolenie z zakresu: Terapia taktylna – 18 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM
Szkolenie z zakresu: Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – 18 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM
Szkolenie z zakresu: Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych – 27 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM
Szkolenie z zakresu: Komunikacja wspomagająca i alternatywna – 18 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM
Szkolenie z zakresu: Usprawnianie głuchych: metoda werbo-tonalna – 20 godz., 1 gr. – HARMONOGRAM
Warsztaty: Formułowanie opinii logopedycznych – 16 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM
Warsztaty: Jak radzić sobie w sytuacji podejrzenia problemów pochodzenia psychiatrycznego pacjenta, opiekunów – 8 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM
Warsztaty: Glottodydaktyka: nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną – 16 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM
Warsztaty: Dziecko dwujęzyczne – 16 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM
Warsztaty: podstawy interpretacji wyników badań neurologicznych – 8 godz. x 1 gr. - HARMONOGRAM
Warsztaty: rozwiązywanie problemów w komunikacji z osobami w wieku senioralnym – 16 godz. x 1 gr. - HARMONOGRAM
Zadanie 2 - Kształcenie kompetencji komunikacyjnych – warsztaty
Warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej – 16 godz. x 5 gr. – HARMONOGRAM
Grupa wsparcia i rozwoju – 12 godz. x 5 gr. – HARMONOGRAM
Superwizje zajęć logopedycznych – 8 godz. x 65 studentów
– HARMONOGRAM STYCZEŃ LUTY MARZEC KWIECIEŃ MAJ CZERWIEC 2018
Zadanie 3 - Interdyscyplinarne kształcenie kompetencji - zadania projektowe
Zespoły ds. specyfiki wybranego zaburzenia rozwojowego – 12 godz. x 9 gr.
– HARMONOGRAM LUTY MARZEC KWIECIEŃ MAJ 2018
Zadanie 4 - Interdyscyplinarne kształcenie kompetencji - wizyty studyjne
Wizyty studyjne u pracodawców – 15 godz. x 3 placówki
Zamówienia publiczne powyżej 30 tys. euro
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25877/25877/art18474.html
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25877/25877/art18402.html
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25877/25877/art18173.html
Zamówienia publiczne poniżej 30 tys. euro
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25878/25878/art18528.html
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25878/25878/art18527.html
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25878/25878/art18306.html
W dniach 2-3 czerwca 2016 roku odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat: Mit narodowy w literaturze i kulturze polskiej i krajów ościennych zorganizowana przez nasz Instytut we współpracy z Poznańskim Towarzystwem Przyjaciół Nauk oraz Wydziałem Filozoficznym Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy. Referaty oraz dyskusje dotyczyły kilku kręgów problemowych: rozwój mitu narodowego w literaturze i kulturze, dziedzictwo kulturowe mitu narodowego, symbol jaki kod mitu narodowego. Uczestnicy konferencji mieli okazję zobaczyć spektakl Dzieci Powstania 44 w Miejskim Ośrodku Kultury . Dziękujemy wszystkim za przybycie i zapraszamy na nasze kolejne konferencje i seminaria.