1


     W piątek, 22 lipca 2016 r.  grupa ponad 100 pielgrzymów z Arabii Saudyjskiej, Maroka, Pakistanu, Kenii, Rosji i Indii, przybyłych na Światowe Dni Młodzieży uczestniczyła w warsztatach zorganizowanych w gmachu Wydziału Humanistycznego UPH. Program tego dnia był niezwykle bogaty w atrakcje artystycznem,a wszystko po to by przybliżyć gościom walory kultury, tradycji a zarazem historii polskiej, aby w pełni zaprezentować tradycyjną polską gościnność.

Wszystkich przybyłych do zabawy wokalnej zaprosiła dr Adriana Pogoda-Kołodziejak, z którą pielgrzymi uczyli się śpiewu  hymnu Światowych Dni Młodzieży w polskiej wersji językowej. Młodzież uczestniczyła w pokazie pierwszej pomocy przedmedycznej, brała udział w warsztatach z języka migowego, zajęciach teatralnych, warsztatach plastycznych oraz warsztatach tanecznych. Prowadzących wspierali w roli tłumaczy m.in. pracownicy naszego Instytutu: dr Iwona Czyżak, dr Aldona Borkowska, a także nasi studenci.

IMG 6910

  W dniach 12 i 14 lipca w ramach cyklu Filmowe Wakacje-Lato w NoveKino Siedlce czas zacząć! dr Adriana Pogoda-Kołodziejak, adiunkt z Katedry Antropologii Dzieła Literackiego i Germanistyki, na zaproszenie dr Agnieszki Pasztor poprowadziła zajęcie wokalno - lingwistyczne pod hasłem Niemiecki śpiewająco, podczas których dzieci miały okazję w kreatywny sposób nauczyć się niemieckiej piosenki. Sprawiło im to dużo radości :)

20160630 155925

B1

   1

W dniach 28 czerwca do 2 lipca br. studenci III roku specjalności anglistyka i rusycystyka biorący udział w projekcie Drogi do przyszłości: studiuj-pracuj dofinansowanym ze środków unijnych odbyli zagraniczne wyjazdy do Edynburga (Wielka Brytania); Berlina (Niemcy) oraz Petersburga (Rosja).

To jest I tura projektu, w którym udział brali nasi studenci; realizacja tego projektu  została zaplanowana do września 2018 roku i studenci młodszych roczników w ramach kierunku Filologia (w ramach języków angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego) Instytutu Neofilologii i Badań Interdyscyplinarnych będą mieli okazję aplikować do tego projektu.

Galeria zdjęć wyjazdów zagranicznych w ramach programu Drogi do przyszłości: studiuj-pracuj

 


 

Projekt Kancelarii Senatu RP 2016

 

„Polski – dodaj do Ulubionych”:

uniwersytecki kurs polszczyzny

 

 

 

Koło Naukowe Osób z Wadą Słuchu – „Surditas”

(skrót: KNOWS „Surditas”)

 

 

 

Opiekun naukowy Koła: mgr Ewa Dziecioł-Chlibiuk

 

Prezes Koła: Karolina Gałgan (Studentka I roku II0 Biologii)

 

Zarząd KNOWS „Surditas”:

 

Karolina Gałgan – Przewodniczący

 

Joanna Wielądek – Zastępca Przewodniczącego

 

Kamil Delimat – Sekretarz

 

Członkowie Koła: Katarzyna Sienkiewicz, Jarosław Prasuła, Justyna Tkaczyk, Natalia Ciszewska, Agnieszka Ozga, Magdalena Sikora, Dominik Boruc, Rafał Janusz, Michał Pawłowski, Konrad Kiciński, Konrad Kalski, Krystian Turkowski

 

Koło Naukowe Osób z Wadą Słuchu - „Surditas” rozpoczęło swoją działalność w kwietniu 2013 roku. Oficjalnie zaś zostało wpisane w rejestr Studenckich Kół Naukowych UPH w Siedlcach w styczniu 2014 roku. W swoich kręgach zrzesza studentów niedosłyszących z różnych kierunków Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Miejscem spotkań Koła jest Ośrodek Logopedyczny UPH w Siedlcach (Akademik nr 4, sala nr 4). Spotkania KNOWS „Surditas” odbywają się cyklicznie, raz w miesiącu lub co dwa miesiące (w miarę możliwości czasowych członków Koła).

 

Co robimy:

 

  • bierzemy udział (czynny i bierny) w ogólnopolskich konferencjach naukowych, np. udział bierny trzech członków Koła w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej w Łodzi „Edukacja niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro. W 100-lecie kształcenia Głuchych w Łodzi” (20-21.03.2015 r.); wystąpienie Karoliny Gałgan z referatem nt. Wyjście z ciszy – moje doświadczenia podczas VII spotkania z cyklu Feminaria siedleckie (UPH w Siedlcach), które tematycznie związane było z problematyką kobiet niedosłyszących (30.04.2015 r.),
  • uczestniczymy w warsztatach oraz wykładach otwartych, np. udział członków Koła w wykładzie otwartym nt. Terapia psychomotoryczna według Procus i Block dla dzieci, który wygłosiła mgr Urszula Mirosz z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim (23.02.2015r.), udział w wykładzie otwartym prowadzonym przez dr Barbarę Maciejewską (Uniwersytet Medyczny w Poznaniu) nt. Diagnostyka i opieka audiologiczno-logopedyczna w genetycznie uwarunkowanych rzadkich zespołach wad wrodzonych z niedosłuchem (28.05.2015 r.), udział w warsztatach: „Fonogesty” prowadzonych przez dr Annę Podlewską (14.04.15 r.),
  • aktywnie włączamy się w działalność Ośrodka Logopedycznego UPH w Siedlcach, m.in. pomagamy organizować Europejskie Dni Logopedy oraz warsztaty,
  • współpracujemy z Logopedycznym Kołem Naukowym,
  • część spotkań Koła przeznaczamy między innymi na szlifowanie umiejętności językowych w różnych kontekstach społecznych, zapoznanie się z technikami efektywnego uczenia się oraz z zasadami przygotowywania prac i wystąpień naukowych.
  • poprzez swoją działalność chcemy pokazać całej społeczność akademickiej, że też jesteśmy Studentami i pragniemy aktywnie uczestniczyć w życiu naszej Uczelni oraz przełamywać wszelkie bariery komunikacyjne! :) np. opowiedzenie własnej historii życiowej przed i po operacji wszczepienia implantu ślimakowego (Karolina Gałgan, Magdalena Sikora) podczas wykładu otwartego dr J. Kobosko z Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie,
  • staramy się pielęgnować i rozwijać Kulturę Głuchych, która może się kształtować tylko i wyłącznie poprzez stałe kontakty osób z wadą słuchu. W naszym przypadku – Studentów z różnych stron Polski, z różnymi doświadczeniami życiowymi, edukacyjnymi i terapeutycznymi,
  • pragniemy umożliwić studentom z dysfunkcją słuchu UPH w Siedlcach rozwijanie swojej wiedzy oraz zainteresowań, zapewnić pomoc w funkcjonowaniu w świecie dźwięków, by mogli z łatwością nawiązywać kontakt z osobami pełnosprawnymi.
  • głównym celem naszego Koła jest zniesienie stereotypów, jakie panują wśród ludzi słyszących, uświadomienie im, że osoby z wadą słuchu nie są od nich gorsze, a jedyną cechą, jaka ich wyróżnia z otoczenia, jest brak zdolności słyszenia.

 

projekt ue strona

 

O projekcie                    Aktualności                  Kadra                    Kontakt

 

 logo zestaw kopia

 

 

Kadra projektu:

 

 

Kierownik projektu: prof. nzw. dr hab. Alina Maciejewska

 

Specjalista ds. organizacji działań w projekcie: dr Marzena Kryszczuk

 

Eksperci ds. merytorycznych:

 

Dr Aldona Kocyła-Łukasiewicz

Dr Marzena Kryszczuk

Dr Justyna Urban-Jędrzejewicz

 

 

logo zestaw kopia

 

 

Kontakt:

 

 

Instytut Filologii Polskiej i Logopedii

 

Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

 

ul. Żytnia 39, pokój 3.16, III piętro

 

08-110 Siedlce

 

Tel. 25 643 1870

 

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

logo zestaw kopia

 

 

Ruszyła III edycja projektu

 

 

 

Dołącz do nas! To się opłaci!

Nasze starsze koleżanki – uczestniczki poprzedniej edycji projektu znalazły pracę w zawodzie zaraz po skończeniu studiów.

                                               Dorota Filipowicz – uczestniczka II edycji projektu

 

 

 

W roku akademickim 2017/2018 oferujemy

 

 

Moduł komunikacyjny

 

  1. Warsztaty z zakresu komunikacji
  2. Superwizje
  3. Grupy wsparcia i rozwoju

 

Moduł umiejętności zawodowych 

 

  1. Szkolenie nt. Usprawnianie głuchych: metoda werbo-tonalna
  2. Warsztaty: Podstawy interpretacji wyników badań neurologicznych
  3. Warsztaty: Rozwiązywanie problemów w komunikacji z osobami w wieku senioralnym
  4. Wizyty studyjne u pracodawców: „Żółty Latawiec”, „Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Stoku Lackim, Dom Pomocy Społecznej „Nad stawami” w Siedlcach
  5. Praca w zespołach interdyscyplinarnych

 

Nasze zmagania − nasze osiągnięcia w I i II edycji projektu

 

 

I. kompetencje komunikacyjne - wiedza i umiejętności

 

 

1. warsztaty

 

W ramach projektu zostały ukończone  po raz drugi warsztaty komunikacyjne, podczas których zgłębialiśmy zagadnienia jak najlepszego porozumiewania się z podopiecznymi oraz ich opiekunami. Nauczyliśmy się odróżniać fakty od opinii; wiemy czym się różnią potrzeby od strategii ich zaspokajania, umiemy efektywnie formułować prośby. Wielokrotnie pracowaliśmy nad lepszym poznaniem swoich emocji oraz wypróbowywaliśmy siłę empatycznej komunikacji. Poznawaliśmy także swoje wewnętrzne zasoby i planowaliśmy rozwój zawodowy z uwzględnieniem mocnych i słabszych stron.

Zrealizowaliśmy godziny zajęć praktycznych, odkrywaliśmy sposoby prowadzenia rozmów, które ułatwiają profesjonalne rozwiązywanie konfliktów z zachowaniem spokoju, życzliwości, empatii wobec rozmówcy, grupy słuchaczy…

  

Zdobyliśmy praktyczne umiejętności pozwalające na obiektywizm, merytoryczny opis zaburzeń i zrozumiałe formułowanie wniosków z procedur diagnostycznych…

 

2. superwizje

 

Zakończyliśmy superwizje indywidualne, które zawierały sesję informacji zwrotnych od ekspertów merytorycznych, dyskusję na temat przebiegu zajęć, a co najważniejsze – kończyły się wyborem obszarów rozwojowych.

Prezentowaliśmy własne umiejętności diagnostyczno-terapeutyczne na zajęciach logopedycznych, a „oczy" i „uszy" profesjonalistek wyłapywały potknięcia, życzliwie komentowały skłaniając do refleksji…

 

 

3. grupy wsparcia i rozwoju

 

Na zajęciach grup wsparcia i rozwoju koncentrowaliśmy się na jak najlepszym wykorzystaniu siły informacji zwrotnych i przygotowywaliśmy się do trudnych emocjonalnie i merytorycznie sytuacji, które mogą się zdarzyć w trakcie terapii logopedycznej. Korzystaliśmy ze swojej wiedzy i dzieliliśmy się naszymi pomysłami.

W tematycznych sekcjach zgłębiamy zagadnienia z praktyki logopedycznej

 

4. konsultacje

 

 Uczymy się, ćwiczymy, sprawdzamy, korygujemy i znów rozmawiamy....

 

 

II. kompetencje zawodowe - wiedza i umiejętności

 

 

1. szkolenie: Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

 

 

Było to niezwykłe doświadczenie rozumienia zachowań własnego ciała, siły drzemiącej w nas
i siły grupy, przy tym bawiliśmy się świetnie!

 

 

2. szkolenie: Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych

 

 Przekonaliśmy się w praktyce, że my również posiadamy niezintegrowane odruchy – to było zaskakujące… lepiej rozumiemy przyczyny naszych słabszych stron, a co najważniejsze wiemy już, jak pomóc sobie i innym w podobnych sytuacjach!

 

3. szkolenie: Terapia taktylna

 

Dotyk ma funkcje lecznicze, tzn. że poprawia funkcjonowanie układu nerwowego – nie tylko o tym się dowiedzieliśmy, ale tego doświadczyliśmy…

Terapia taktylna może wspomagać rehabilitację różnych zaburzeń, w tym mowy, ale może być stosowana również we wspomaganiu rozwoju i relaksacji – szkolenie było nie tylko pracą, ale pozwoliło nam poczuć się lepiej, odprężyć…

 

 

4. szkolenie: Komunikacja alternatywna i wspomagająca

 

Szkolenie  było wtajemniczeniem w świat ludzi, którzy komunikują się w inny sposób niż poprzez mowę… to niezwykle ciekawe, jak za pomocą różnych znaków można przekazać innemu treści dotyczące naszych potrzeb, emocji… to uwrażliwia i uczy pokory w rozumieniu intencji zachowań…

 

 

 

5. warsztaty: Formułowanie opinii logopedycznych

 

Pisanie opinii stało się dla nas prostsze…

 

6. warsztaty: Jak radzić sobie w przypadku podejrzenia zaburzeń pochodzenia psychiatrycznego?

 

Nauczyliśmy się rozpoznawać symptomy, mogące świadczyć o zaburzeniu psychicznym
i nauczyliśmy się kilku, w sumie prostych – ale myślę, że byśmy na nie wpadli – strategii działania w takich sytuacjach…

 

 

7. warsztaty: Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną

 

Doczekaliśmy się w końcu warsztatu nt. nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną osławionej szkoły krakowskiej – i nie zawiedliśmy się! To kompleksowy system postępowania z dzieckiem zdrowym, rowijającym się dysharmonijnie lub mającym ewidentnie zaburzony rozwój w celu umożliwienia mu nabycia jednej z najcudowniejszych umiejętności – umiejętności czytania!

 

 

8. warsztaty: dziecko bilingwalne

 

W literaturze, a zwłaszcza w mediach podaje się tak sprzeczne informacje na ten temat, że do tej pory raczej mieliśmy zamęt… Warsztat pozwolił nam zrozumieć całą dyskusję na temat tego, czy należy uczyć dzieci kilku języków jednocześnie, czy też nie…, kiedy i w jakich warunkach bilingwalne wychowanie ma sens…

 

 

9. wizyty studyjne

 

 

 

Cudowna inicjatywa! Było warto! Szkoda, że się skończyło! Teraz tęsknimy za naszymi spotkaniami!

Paulina Horabik, Ania Maciejewska – uczestniczki I edycji projektu

 

logo zestaw kopia

 

 

O projekcie

 

 

Priorytet III: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i kraju

Działania: 3.1: Kompetencje w szkolnictwie wyższym

Nr umowy: POWR.03.01.00-00-K235/15

 

 

Rozwój kompetencji studentów logopedii UPH w Siedlcach

 

 

Cel projektu:

 

 

Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych, zawodowych, analitycznych (rozwiązywania problemów) studentów filologii polskiej zs. logopedia.

Adresaci projektu zostaną wyposażeni w szczegółowe umiejętności składające się na kompetencje komunikacyjne, będące w naszym przekonaniu podstawą skutecznej pracy terapeutycznej (m.in. empatia, radzenie sobie z trudnymi emocjami (swoimi i pacjenta) w trakcie terapii, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej, planowanie terapii: cel i struktura, konstruktywne reagowanie na krytykę, sposoby „zarządzania” własną energią i „higiena” pracy. Z zebranych w wywiadzie danych wynika, że studia przygotowują do zawodu w zakresie merytorycznym, natomiast nie dostarczają wystarczającego przygotowania w zakresie komunikacji interpersonalnej. W projekcie chcemy zwrócić szczególną uwagę na umiejętność pozyskiwania zaufania pacjenta, opiekunów pacjenta (często dziecka) w procesie terapii oraz na wyposażenie studentów w umiejętności regeneracji własnej psychiki, co stanowi ważny element profilaktyki wypalenia zawodowego.

Ponadto celem projektu jest wyposażenie studentów filologii polskiej zs. logopedia w wiedzę i umiejętności zawodowe, nie będące przedmiotem studiów, poprzez udział w certyfikowanych szkoleniach, takich jak: Terapia taktylna, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych, Komunikacja wspomagająca i alternatywna, Usprawnianie głuchych metodą werbalno-tonalną.

Umiejętności analityczne, w tym rozwiązywania problemów będą doskonalone głównie podczas warsztatów z zakresu komunikacji interpersonalnej, jak i nauk, stanowiących podstawę subdyscyplin logopedii, takich jak: medycyna, psychologia itp.

Zależy nam na doskonaleniu pracy studentów w ramach zespołów problemowych, uczenia się w ich obrębie analizy przypadków, dzielenia się doświadczeniem, oraz wypracowywania rozwiązań, umiejętności poszukiwania wsparcia wśród specjalistów.

Ważnym celem projektu jest przygotowanie studentów do korzystania ze wsparcia rozwoju zawodowego i interpersonalnego poprzez poddawanie się ocenom własnej pracy – superwizje.

 



Zadanie 1 - Kształcenie kompetencji zawodowych – szkolenia/warsztaty

 

 

Szkolenie z zakresu: Terapia taktylna – 18 godz. x 2 gr. HARMONOGRAM

 

Szkolenie z zakresu: Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – 18 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM

 

Szkolenie z zakresu: Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych – 27 godz. x 2 gr. HARMONOGRAM

 

Szkolenie z zakresu: Komunikacja wspomagająca i alternatywna – 18 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM

 

Szkolenie z zakresu: Usprawnianie głuchych: metoda werbo-tonalna – 20 godz., 1 gr. – HARMONOGRAM

 

Warsztaty: Formułowanie opinii logopedycznych – 16 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM

 

Warsztaty: Jak radzić sobie w sytuacji podejrzenia problemów pochodzenia psychiatrycznego pacjenta, opiekunów – 8 godz. x 2 gr.  HARMONOGRAM

 

Warsztaty: Glottodydaktyka: nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną – 16 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM

 

Warsztaty: Dziecko dwujęzyczne – 16 godz. x 2 gr. – HARMONOGRAM

 

Warsztaty: podstawy interpretacji wyników badań neurologicznych – 8 godz. x 1 gr. - HARMONOGRAM

 

Warsztaty: rozwiązywanie problemów w komunikacji z osobami w wieku senioralnym – 16 godz. x 1 gr. - HARMONOGRAM

 


Zadanie 2 - Kształcenie kompetencji komunikacyjnych – warsztaty

 

 

Warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej – 16 godz. x 5 gr. HARMONOGRAM

 

Grupa wsparcia i rozwoju – 12 godz. x 5 gr. HARMONOGRAM

 

Superwizje zajęć logopedycznych – 8 godz. x 65 studentów

HARMONOGRAM   STYCZEŃ    LUTY    MARZEC   KWIECIEŃ   MAJ   CZERWIEC    2018

 


Zadanie 3 - Interdyscyplinarne kształcenie kompetencji - zadania projektowe

 

 

Zespoły ds. specyfiki wybranego zaburzenia rozwojowego – 12 godz. x 9 gr.

HARMONOGRAM    LUTY    MARZEC   KWIECIEŃ   MAJ   2018

 


Zadanie 4 - Interdyscyplinarne kształcenie kompetencji - wizyty studyjne

 

 

 Wizyty studyjne u pracodawców – 15 godz. x 3 placówki

– HARMONOGRAM

  

 



 

Zamówienia publiczne powyżej 30 tys. euro

 

http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25877/25877/art18474.html
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25877/25877/art18402.html
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25877/25877/art18173.html

 

Zamówienia publiczne poniżej 30 tys. euro

 

http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25878/25878/art18528.html
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25878/25878/art18527.html
http://www.bip.uph.edu.pl/18152,25876,25878/25878/art18306.html

 

 DSCF5947

      W dniach 2-3 czerwca 2016 roku odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat: Mit narodowy w literaturze i kulturze polskiej i krajów ościennych zorganizowana przez nasz Instytut we współpracy z Poznańskim Towarzystwem Przyjaciół Nauk oraz Wydziałem Filozoficznym Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy. Referaty oraz dyskusje dotyczyły kilku kręgów problemowych: rozwój mitu narodowego w literaturze i kulturze, dziedzictwo kulturowe mitu narodowego, symbol jaki kod mitu narodowego. Uczestnicy konferencji mieli okazję zobaczyć spektakl Dzieci Powstania 44 w Miejskim Ośrodku Kultury . Dziękujemy wszystkim za przybycie i zapraszamy na nasze kolejne konferencje i seminaria.