Od 15 lat, 21 lutego, obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego (święto ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku). Data lutowa nie została wybrana przypadkowo – nawiązuje ona do wydarzeń w Bangladeszu z 1952 roku, kiedy to podczas demonstracji zginęło 5 studentów uniwersytetu w Dhace, domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka narodowego.
Wspomniane święto zainspirowało między innymi kreatywną polonistkę z Gimnazjum Miejskiego nr 2 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim, Agnieszkę Kożuchowską, która zainicjowała miński konkurs Moda na polski. Polonistyczna rozgrywka konkursowa służy promowaniu zainteresowań językiem polskim wśród gimnazjalistów, poznawaniu tajników i piękna polszczyzny, jest także gorąco wspierana przez dyrektora gimnazjum, Grzegorza Wyszogrodzkiego – pedagoga, człowieka z pasją otwartego na nowości, przyjaciela młodzieży. Pierwsza, szkolna edycja konkursu odbyła się w lutym 2011 roku. Od roku 2013 do zmagań konkursowych włączają się też uczniowie z pozostałych mińskich gimnazjów.
Tegoroczny konkurs był dwuetapowy – etap szkolny polegał na tym, że nauczyciele języka polskiego wyłaniali reprezentantów poszczególnych gimnazjów zgodnie z zasadami ustalonymi w ramach danej szkoły, a następnie, na etapie miejskim, konkurs przybrał formę zabawy multimedialnej, połączonej z praktycznym wykonywaniem zadań ujętych w pięć kategorii tematycznych:
1. Corrida ortograficzna.
2. Literatura.
3. Tajemnice słowników.
4. Poprawność polonistyczna.
5. Polonistyczne niespodzianki.
Zadanie dodatkowe, nieobowiązkowe, wiązało się z zaprezentowaniem wiersza (rymowanki) pod tytułem Język polski jest ą ę. Było to bezpośrednie nawiązanie do kampanii społecznej prowadzonej pod tym samych hasłem, pod patronatem Rady Języka Polskiego, zapoczątkowanej 21 lutego 2013 roku, mającej na celu obronę znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie pomijaniu typowo polskich liter.
Każdą szkołę reprezentowała trzyosobowa drużyna, wyłoniona podczas eliminacji wewnątrzszkolnych. Uczniów wspierali duchowo towarzyszący im nauczyciele poloniści.
W skład jury weszły trzy obiektywnie oceniające osoby – miłośnicy i znawcy polszczyzny, niezwiązani zawodowo z żadnym z 5 rywalizujących gimnazjów:
- prof. nzw. dr hab. Violetta Machnicka (przewodnicząca) – dyrektor Instytutu Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, językoznawca,
- Elżbieta Sieradzińska – dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Mińsku Mazowieckim, pisarka, piosenkarka, dobry duch mińskiej kultury,
- Dariusz Mól – dziennikarz, autor książek dla młodzieży, współtwórca mińskiej kultury.
Profesor Machnicka zaprezentowała wykład na temat „Strasznie się cieszę z naszego spotkania. – Mnie też jest okropnie miło”. O absurdach językowych poważnie i z humorem, który wzbudził żywe zainteresowanie słuchaczy – uczniów, nauczycieli, przedstawicieli władz miejskich, miejscowych mediów oraz pozostałych sympatyków gimnazjum występującego w roli gospodarza, uczestniczących w uroczystościach odbywających się 20 lutego w Mińsku Mazowieckim w murach szkoły przy ul. Budowlanej 2.
Organizatorzy konkursu, a zwłaszcza jego pomysłodawczyni, Agnieszka Kożuchowska, oraz wszyscy uczestnicy – uczniowie z mińskich gimnazjów wraz z opiekunami – zasługują na głębokie wyrazy uznania i szczere gratulacje za mądre promowanie wiedzy o języku polskim i dorobku kulturowym ludzkości.
Violetta Machnicka
Całokształt rozważań zawartych w książce, łączących się z tematem poszukiwań realizacji dążeń zarówno w sferze profanum jak i sacrum oraz związanych z analizą i interpretacją różnych motywów literackich w utworach polskiego renesansu i baroku wskazuje na korzystanie twórców tych epok z tradycji literackiej czasów starożytnych i średniowiecza. Jednocześnie uwidacznia ich zakorzenienie w realiach czasów im współczesnych. Świadectwem aktywnego stosunku do rzeczywistości pisarzy staropolskich są często prezentowane w ich dziełach pragnienia (desideria) i tęsknoty szlacheckich mieszkańców Rzeczpospolitej, dumnych Sarmatów, których cechowało poczucie dumy narodowej i religijność.
(ze Wstępu autorstwa Jolanty Sawickiej-Jurek)
WWW (Orcid) https://orcid.org/0000-0002-8883-3175
Wydział Nauk Humanistycznych/ Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa
Glottodydaktyka, kształcenie nauczycieli języków obcych, polityka językowa, wielojęzyczność.
2007 – licencjat, Filologia Angielska
2009 – magister, Filologia Angielska
2016 – doktor nauk humanistycznych, językoznawstwo angielskie
Rozprawa doktorska: European Language Policy and its Implications for Language Teacher Education in the Academic Context napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Hanny Komorowskiej, Uniwersytet Warszawski, Instytut Anglistyki, 2016.
Cybulska-Gómez de Celis, K. Towards a Competent Negotiator in the Intercultural Context. Discourses on Culture 14, 2020, University of Social Sciences, 9-28
Cybulska-Gómez de Celis, K. & Bednarek, D. Review of Wilfred J. Zerbe, Charmine E. J. Härtel, Neal M. Ashkanasy, & Laura Petitta. Emotions and Identity: Vol. 13 (Research on Emotion in Organizations). Discourses on Culture 14, 2020, University of Social Sciences, 157-168
Cybulska K. & Kabalin Borenić V. EFL teacher trainees and European goals of multilingualism and plurilingualism. A survey of attitudes in Poland and Croatia, w: Teaching and learning in multilingual contexts: sociolinguistic and educational perspectives / Otwinowska-Kasztelanic Agnieszka, De Angelis Jessica (red.), Teaching and learning in multilingual contexts: sociolinguistic and educational perspectives, 2014, Multilingual Matters, 75-97
Cybulska K. In Search for Quality Language Teacher Education in the Polish Context: Attitudes and Multilingualism, w: Teacher of the 21st century: Quality teaching for Quality education / Linda Daniela (red.), 2014, Cambridge Scholars Publishing, 162-176
Cybulska K. Book Review of Issues in Promoting Multilingualism. Teaching – Learning – Assessment, w: Linguarum Arena: revista do Programa Doutoral em Didática de Línguas da Universidade do Porto. / da Graça L. Castro Pinto Maria (red.), Linguarum Arena 3, 2012, Universidade do Porto, 143-146
Cybulska K. Developing Individual Multilingualism in Higher Education: Prospects and Dilemmas, w: Verbum / Melnikienė Danguolė (red.), Verbum. Mokslo darbai 2, 2011, Vilnius university, 73-83
Cybulska K. & Kabalin Borenić, V. Learning Another Language and Motivation to Continue Learning English: Competition or Synergy? w: Horváth, J. (ed) UPRT 2011: Empirical Studies in English Applied Linguistics, 2011, Lingua Franca Csoport, 147-159
Cybulska K. Seventh International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism. Book of Abstracts, 2011, Uniwersytet Warszawski, ISBN 978-83-60269-22-X, 76 s.
Cybulska K. Between Plurilingualism and Intercomprehension: A strategy for linguistic diversity and communication in Europe., w: Coping with Diversity: Language and Culture Education. / Komorowska Hanna, Aleksandrowicz-Pędich Lucyna (red.), Coping with Diversity: Language and Culture Education, 2010, ACADEMICA WYDAWNICTWO SWPS, 29-40
Cybulska K. O interdyscyplinarności na lektoratach języka obcego w szkolnictwie wyższym - możliwości i proponowane rozwiązania, w: Interdyscyplinarność w nauczaniu języków obcych. / Kuźmińska Romualda (red.), Prace Naukowe SJO Politechniki Wrocławskiej 40, nr 7, 2010, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 66-71
Cybulska K. Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym, w: Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym / Komorowska Hanna (red.), Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym, 2009, ACADEMICA WYDAWNICTWO SWPS, 97-114
Assistant in the Faculty of Humanities at the Siedlce University of Natural Sciences and Humanities
Institute of English Studies University of Warsaw
MA thesis: “The Woman Artist and Her Struggle with Life in Selected Novels by Margaret Atwood and Margaret Lawrence”, Warsaw, 1996
Supervisor: professor Nancy Burke
SGH Warsaw School of Economics
MA thesis: “The World After the Terrorist Attacks on the 11th of September 2001”, Warsaw, 2006
Supervisor: dr Joanna Modzelewska-Leśniewska
social studies literature, humanities, environmental and political studies, architectural and cultural trends of the XIX and XX century, globalization,
Interdisciplinary research interests in the works of writers and scholars: Margaret Atwood, Carl Gustav Jung, John Stuart Mill, Leszek Kołakowski, Grzegorz Kołodko, Umberto Eco