„Moda na polski” w Mińsku Mazowieckim

 

Od 15 lat, 21 lutego, obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego (święto ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku). Data lutowa nie została wybrana przypadkowo – nawiązuje ona do wydarzeń w Bangladeszu z 1952 roku, kiedy to podczas demonstracji zginęło 5 studentów uniwersytetu w Dhace, domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka narodowego.

Wspomniane święto zainspirowało między innymi kreatywną polonistkę z Gimnazjum Miejskiego nr 2 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim, Agnieszkę Kożuchowską, która zainicjowała miński konkurs Moda na polski. Polonistyczna rozgrywka konkursowa służy promowaniu zainteresowań językiem polskim wśród gimnazjalistów, poznawaniu tajników i piękna polszczyzny, jest także gorąco wspierana przez dyrektora gimnazjum, Grzegorza Wyszogrodzkiego – pedagoga, człowieka z pasją otwartego na nowości, przyjaciela młodzieży. Pierwsza, szkolna edycja konkursu odbyła się w lutym 2011 roku. Od roku 2013 do zmagań konkursowych włączają się też uczniowie z pozostałych mińskich gimnazjów.

Tegoroczny konkurs był dwuetapowy – etap szkolny polegał na tym, że nauczyciele języka polskiego wyłaniali reprezentantów poszczególnych gimnazjów zgodnie z zasadami ustalonymi w ramach danej szkoły, a następnie, na etapie miejskim, konkurs przybrał formę zabawy multimedialnej, połączonej z praktycznym wykonywaniem zadań ujętych w pięć kategorii tematycznych:

 

1. Corrida ortograficzna.

2. Literatura.

3. Tajemnice słowników.

4. Poprawność polonistyczna.

5. Polonistyczne niespodzianki.


Zadanie dodatkowe, nieobowiązkowe, wiązało się z zaprezentowaniem wiersza (rymowanki) pod tytułem Język polski jest ą ę. Było to bezpośrednie nawiązanie do kampanii społecznej prowadzonej pod tym samych hasłem, pod patronatem Rady Języka Polskiego, zapoczątkowanej 21 lutego 2013 roku, mającej na celu obronę znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie pomijaniu typowo polskich liter.

Każdą szkołę reprezentowała trzyosobowa drużyna, wyłoniona podczas eliminacji wewnątrzszkolnych. Uczniów wspierali duchowo towarzyszący im nauczyciele poloniści.

W skład jury weszły trzy obiektywnie oceniające osoby – miłośnicy i znawcy polszczyzny, niezwiązani zawodowo z żadnym z 5 rywalizujących gimnazjów:

 

- prof. nzw. dr hab. Violetta Machnicka (przewodnicząca) – dyrektor Instytutu Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, językoznawca,

- Elżbieta Sieradzińska – dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Mińsku Mazowieckim, pisarka, piosenkarka, dobry duch mińskiej kultury,

- Dariusz Mól – dziennikarz, autor książek dla młodzieży, współtwórca mińskiej kultury.

 

Profesor Machnicka zaprezentowała wykład na temat „Strasznie się cieszę z naszego spotkania. – Mnie też jest okropnie miło”. O absurdach językowych poważnie i z humorem, który wzbudził żywe zainteresowanie słuchaczy – uczniów, nauczycieli, przedstawicieli władz miejskich, miejscowych mediów oraz pozostałych sympatyków gimnazjum występującego w roli gospodarza, uczestniczących w uroczystościach odbywających się 20 lutego w Mińsku Mazowieckim w murach szkoły przy ul. Budowlanej 2.

Organizatorzy konkursu, a zwłaszcza jego pomysłodawczyni, Agnieszka Kożuchowska, oraz wszyscy uczestnicy – uczniowie z mińskich gimnazjów wraz z opiekunami – zasługują na głębokie wyrazy uznania i szczere gratulacje za mądre promowanie wiedzy o języku polskim i dorobku kulturowym ludzkości.

 

Violetta Machnicka

 

1

 

2

 

3

 

4

{boxplus href=|images/ifp_2012/nowosci_wydawnicze/sawicka_sarm_cal.jpg| title=|Sarmackie desideria|}{/boxplus}

 

Całokształt rozważań zawartych w książce, łączących się z tematem poszukiwań realizacji dążeń zarówno w sferze profanum jak i sacrum oraz związanych z analizą i interpretacją różnych motywów literackich w utworach polskiego renesansu i baroku wskazuje na korzystanie twórców tych epok z tradycji literackiej czasów starożytnych i średniowiecza. Jednocześnie uwidacznia ich zakorzenienie w realiach czasów im współczesnych. Świadectwem aktywnego stosunku do rzeczywistości pisarzy staropolskich są często prezentowane w ich dziełach pragnienia (desideria) i tęsknoty szlacheckich mieszkańców Rzeczpospolitej, dumnych Sarmatów, których cechowało poczucie dumy narodowej i religijność.

(ze Wstępu autorstwa Jolanty Sawickiej-Jurek)

 

WWW (Orcid) https://orcid.org/0000-0002-8883-3175

Wydział Nauk Humanistycznych/ Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa

 

ZAINTERESOWANIA NAUKOWE
 

Glottodydaktyka, kształcenie nauczycieli języków obcych, polityka językowa, wielojęzyczność.

 

WYKSZTAŁCENIE I KWALIFIKACJE
 

2007 – licencjat, Filologia Angielska

2009 – magister, Filologia Angielska

2016 – doktor nauk humanistycznych, językoznawstwo angielskie

Rozprawa doktorska: European Language Policy and its Implications for Language Teacher Education in the Academic Context napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Hanny Komorowskiej, Uniwersytet Warszawski, Instytut Anglistyki, 2016.

 
WYKAZ PUBLIKACJI
 

Cybulska-Gómez de Celis, K. Towards a Competent Negotiator in the Intercultural Context. Discourses on Culture 14, 2020, University of Social Sciences, 9-28

Cybulska-Gómez de Celis, K. & Bednarek, D. Review of Wilfred J. Zerbe, Charmine E. J. Härtel, Neal M. Ashkanasy, & Laura Petitta. Emotions and Identity: Vol. 13 (Research on Emotion in Organizations). Discourses on Culture 14, 2020, University of Social Sciences, 157-168

Cybulska K. & Kabalin Borenić V. EFL teacher trainees and European goals of multilingualism and plurilingualism. A survey of attitudes in Poland and Croatia, w: Teaching and learning in multilingual contexts: sociolinguistic and educational perspectives / Otwinowska-Kasztelanic Agnieszka, De Angelis Jessica (red.), Teaching and learning in multilingual contexts: sociolinguistic and educational perspectives, 2014, Multilingual Matters, 75-97

Cybulska K. In Search for Quality Language Teacher Education in the Polish Context: Attitudes and Multilingualism, w: Teacher of the 21st century: Quality teaching for Quality education / Linda Daniela (red.), 2014, Cambridge Scholars Publishing, 162-176

Cybulska K. Book Review of Issues in Promoting Multilingualism. Teaching – Learning – Assessment, w: Linguarum Arena: revista do Programa Doutoral em Didática de Línguas da Universidade do Porto. / da Graça L. Castro Pinto Maria (red.), Linguarum Arena 3, 2012, Universidade do Porto, 143-146

Cybulska K. Developing Individual Multilingualism in Higher Education: Prospects and Dilemmas, w: Verbum / Melnikienė Danguolė (red.), Verbum. Mokslo darbai 2, 2011, Vilnius university, 73-83

Cybulska K. & Kabalin Borenić, V. Learning Another Language and Motivation to Continue Learning English: Competition or Synergy? w: Horváth, J. (ed) UPRT 2011: Empirical Studies in English Applied Linguistics, 2011, Lingua Franca Csoport, 147-159

Cybulska K. Seventh International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism. Book of Abstracts, 2011, Uniwersytet Warszawski, ISBN 978-83-60269-22-X, 76 s.

Cybulska K. Between Plurilingualism and Intercomprehension: A strategy for linguistic diversity and communication in Europe., w: Coping with Diversity: Language and Culture Education. / Komorowska Hanna, Aleksandrowicz-Pędich Lucyna (red.), Coping with Diversity: Language and Culture Education, 2010, ACADEMICA WYDAWNICTWO SWPS, 29-40

Cybulska K. O interdyscyplinarności na lektoratach języka obcego w szkolnictwie wyższym - możliwości i proponowane rozwiązania, w: Interdyscyplinarność w nauczaniu języków obcych. / Kuźmińska Romualda (red.), Prace Naukowe SJO Politechniki Wrocławskiej 40, nr 7, 2010, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 66-71

Cybulska K. Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym, w: Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym / Komorowska Hanna (red.), Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym, 2009, ACADEMICA WYDAWNICTWO SWPS, 97-114

Wykład Profesora Stanisława Grabiasa pt. "Co to jest logopedia?" (24.04.2014)


1

2

3

4

5

6

jarzębska

 

Assistant in the Faculty of Humanities at the Siedlce University of Natural Sciences and Humanities

 

Education:

Institute of English Studies University of Warsaw

MA thesis: “The Woman Artist and Her Struggle with Life in Selected Novels by Margaret Atwood and Margaret Lawrence”, Warsaw, 1996

Supervisor: professor Nancy Burke

SGH Warsaw School of Economics

MA thesis: “The World After the Terrorist Attacks on the 11th of September 2001”, Warsaw, 2006

Supervisor: dr Joanna Modzelewska-Leśniewska

 

Academic interests: 

social studies literature, humanities, environmental and political studies, architectural and cultural trends of the XIX and XX century, globalization,

Interdisciplinary research interests in the works of writers and scholars: Margaret Atwood, Carl Gustav Jung, John Stuart Mill, Leszek Kołakowski, Grzegorz Kołodko, Umberto Eco