TEMATY badań statutowych w roku 2018
Lp. |
Nr tematu / nie dotyczy tematów nowych/ |
Tytuł tematu |
Kierownik tematu /tytuł naukowy, stopień naukowy/ |
Jednostka organizacyjna |
Wniosek Komisji* zamknięcie /Z/ kontynuacja /K/ wprowadzenie /W/ |
1. |
408/14/S |
Awangardowe trendy w poezji polskiej XX i XXI wieku |
Dr hab. Sławomir Sobieraj, prof. nzw. |
Zakład Literatury Polskiej |
K |
2. |
435/15/S |
Meandry polszczyzny dawnej i współczesnej |
Dr hab. Joanna Kuć, prof. nzw. |
Zakład Językoznawstwa i Logopedii |
K |
3. |
437/15/S |
Literatura i teksty kultury w przestrzeni społecznej oraz indywidualnej perspektywie odbiorczej |
Dr hab. Elżbieta Kur, prof. nzw. |
Zakład Polonistyki Stosowanej i Badań Interdyscyplinarnych |
K |
4. |
469/16/S |
Literatura i prawo – związki i relacje. Prolegomena |
Dr hab. Beata Walęciuk-Dejneka, prof. nzw. |
Zakład Literatury Polskiej |
K |
5. |
470/16/S |
Biologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań językowych |
Dr hab. Alina Maciejewska, prof. nzw. |
Zakład Językoznawstwa i Logopedii |
K |
6. |
487/17/S |
Idee i formy literatury polskiej na tle długiego trwania kultury Europy. Interpretacje porównawcze, edycje tekstów. |
Dr hab. Antoni Czyż, prof. nzw. |
Zakład Literatury Polskiej |
K |
7. |
488/17/S |
Język i kultury słowiańskie w dobie globalizacji |
Dr hab. Elena Koriakowcewa, prof. nzw. |
Zakład Polonistyki Stosowanej i Badań Interdyscyplinarnych |
K |
ZARZĄDZENIE Nr 48/2013 REKTORA UNIWERSYTETU PRZYRODNICZO-HUMANISTYCZNEGO w Siedlcach
Załącznik 1 do ZARZĄDZENIE Nr 48/2013 REKTORA UPH w Siedlcach
Załacznik 2 - Struktura IFPiLS
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Instytut Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej, zwany dalej ”Instytutem” jest jednostką
organizacyjną Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego
w Siedlcach, zwanego dalej Uniwersytetem lub w skrócie UPH.
2. Siedziba Instytutu znajduje się w Siedlcach przy ul. Żytniej 39.
3. Instytut działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym, zwanej dalej „Ustawą”, Statutu UPH zwanego dalej „Statutem”, Regulaminu
Wydziału oraz niniejszego Regulaminu.
4. Instytut jest ośrodkiem naukowym i dydaktycznym
II. Zadania Instytutu
§ 2
1. Do zadań Instytutu należy:
1) organizowanie i prowadzenie kształcenia na studiach stacjonarnych
i niestacjonarnych pierwszego stopnia i drugiego stopnia oraz na studiach
podyplomowych na kierunku „filologia polska”, a także w ramach innych form
kształcenia związanych z kierunkiem „filologia polska” i prowadzonych przez Instytut;
2) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk
humanistycznych w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa,
komparatystyki, logopedii i dydaktyki oraz dyscyplin pokrewnych i pomocniczych.
2. Instytut odpowiada za jakość prowadzonego kształcenia.
§ 3
Zadania, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
1) opracowywanie szczegółowych rozkładów zajęć;
2) planowanie obowiązków dydaktycznych dla pracowników Instytutu;
3) przygotowywanie indywidualnych kart obciążeń dydaktycznych nauczycieli oraz
sprawozdań z wykonania zajęć;
4) opracowywanie programów poszczególnych przedmiotów, regulaminów, wymagań
egzaminacyjnych i zaliczeniowych, prac licencjackich i magisterskich, ustalanie
godzin konsultacji oraz stosowanie mediów edukacyjnych na zajęciach;
5) dokonywanie podziału na grupy seminaryjne.
§ 4
Zadania, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
1) podejmowanie i prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz określanie
ich kierunków;
2) współpracę z innymi jednostkami naukowymi i uczelniami, w tym zagranicznymi;
3) sprawowanie opieki nad studenckimi kołami naukowymi;
4) kierowanie praktykami studenckimi;
5) organizowanie krajowych i zagranicznych staży naukowych;
6) organizowanie sympozjów, konferencji, seminariów i zjazdów naukowych.
§ 5
Instytut może prowadzić działalność usługową poprzez:
1) kształcenie specjalistycznych kadr dla potrzeb oświaty, podmiotów gospodarczych
i innych podmiotów;
2) prowadzenie Letniej Szkoły Języka i Kultury Polskiej Polonicum działającej na mocy
odrębnego Regulaminu i podlegającej bezpośrednio rektorowi UPH.
2
§ 6
Instytut zapewnia, w ramach przydzielonych środków finansowych, materiały oraz pomoce
naukowe niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, planuje zajęcia dydaktyczne
i pomieszczeniach będących do dyspozycji Instytutu, pozyskuje, wyposaża oraz udoskonala
bazę dydaktyczną.
III. Organizacja Instytutu
§ 7
1. Instytutem kieruje dyrektor.
2. Dyrektora Instytutu powołuje rektor na wniosek dziekana Wydziału Humanistycznego,
zaopiniowany w głosowaniu tajnym przez nauczycieli akademickich Instytutu oraz Radę
Wydziału. Dyrektorem Instytutu może zostać osoba, która spełnia łącznie następujące
warunki:
1) posiada tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego;
2) posiada w Uniwersytecie bierne prawo wyborcze to jest:
a) jest zatrudniona w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy,
b) nie ukończyła, w dniu powołania, sześćdziesiątego piątego roku życia,
a w przypadku osoby z tytułem naukowym profesora – siedemdziesiątego roku
życia.
3. Dyrektor Instytutu kieruje Instytutem przy pomocy jednego zastępcy.
4. Zastępcę dyrektora Instytutu powołuje rektor na wniosek dyrektora Instytutu, po
zasięgnięciu opinii dziekana Wydziału Humanistycznego.
5. Dyrektora Instytutu i zastępcę dyrektora Instytutu powołuje się na czteroletnie kadencje
odpowiadające kadencji organów Uniwersytetu, z tym że ta sama osoba nie może być
dyrektorem Instytutu lub jego zastępcą dłużej niż dwie następujące po sobie kadencje.
Czas rozpoczęcia i zakończenia kadencji określa rektor w drodze zarządzenia.
6. Rektor na wniosek dziekana Wydziału Humanistycznego lub z własnej inicjatywy
odwołuje dyrektora Instytutu w przypadku:
1) niewykonywania lub nienależytego wykonywania przez Instytut zadań w zakresie
kształcenia oraz badań naukowych i prac rozwojowych;
2) długotrwałej nieobecności w pracy, trwającej ponad trzy miesiące, spowodowanej
chorobą;
3) innych przyczyn uniemożliwiających wykonywanie zadań.
7. Zastępcę dyrektora Instytutu odwołuje rektor z własnej inicjatywy lub na wniosek
dyrektora Instytutu, po uzyskaniu opinii dziekana Wydziału Humanistycznego.
§ 8
1. Dyrektor Instytutu reprezentuje Instytut wobec władz Uniwersytetu i Wydziału
Humanistycznego oraz innych jednostek organizacyjnych UPH. Dyrektor Instytutu
podlega bezpośrednio dziekanowi Wydziału Humanistycznego.
2. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Instytutu.
3. Do zadań dyrektora Instytutu w szczególności należy:
1) przedkładanie Radzie Wydziału projektów planów studiów i programów kształcenia;
2) podejmowanie decyzji w zakresie powierzania nauczycielom akademickim Instytutu
obowiązków dydaktycznych;
3) przedkładanie dziekanowi Wydziału Humanistycznego projektów rozkładów zajęć
dydaktycznych;
4) planowanie i organizowanie badań naukowych i prac rozwojowych w Instytucie oraz
powierzanie nauczycielom akademickim Instytutu zadań w tym zakresie;
5) powierzanie pracownikom Instytutu innych zajęć dydaktycznych, zadań badawczych
i organizacyjnych;
6) podejmowanie innych czynności przewidzianych w Statucie, Regulaminie Wydziału
Humanistycznego i innych przepisach prawa;
7) właściwe zabezpieczenie mienia przydzielonego Instytutowi i jego jednostkom
organizacyjnym;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez rektora UPH i dziekana Wydziału
Humanistycznego.
3
4. Zakres zadań i uprawnień zastępcy dyrektora Instytutu określa dyrektor Instytutu i podaje
go do wiadomości pracownikom Instytutu.
§ 9
1. W Instytucie funkcjonuje Rada Instytutu jako gremium opiniodawcze dyrektora Instytutu.
2. W skład Rady Instytutu wchodzą:
1) dyrektor Instytutu jako jej przewodniczący;
2) zastępca dyrektora Instytutu;
3) samodzielni nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Instytucie, dla których UPH jest
podstawowym miejscem pracy;
4) przedstawiciele innych nauczycieli akademickich – wybrani w liczbie i na zasadach
określonych przez dyrektora Instytutu;
3. W obradach Rady Instytutu, na zaproszenie dyrektora, mogą uczestniczyć także inne
osoby, a w szczególności:
1) kierownicy jednostek organizacyjnych niebędący członkami Rady;
2) przedstawiciele pracowników naukowo-technicznych;
3) przedstawiciele samorządu studenckiego.
§ 10
1. Rada Instytutu opiniuje, zajmuje stanowisko w sprawach przedłożonych przez dyrektora
Instytutu, a w szczególności:
1) plany rozwoju Instytutu;
2) zasady polityki kadrowej w Instytucie;
3) zasady rozdziału środków przyznanych Instytutowi na działalność podstawową
i badania naukowe;
4) plany studiów na kierunku prowadzonym przez Instytut;
5) zasady podziału zadań dydaktycznych między jednostki organizacyjne Instytutu;
6) wnioski dyrektora Instytutu w sprawach osobowych dotyczących nauczycieli
akademickich Instytutu;
7) wnioski w sprawie tworzenia i likwidacji jednostek organizacyjnych Instytutu;
8) tematy prac dyplomowych i ich podział między poszczególne jednostki
organizacyjne;
9) plany działalności badawczej jednostek organizacyjnych Instytutu.
2. Posiedzenia zwyczajne Rady Instytutu zwołuje dyrektor Instytutu nie rzadziej niż raz na
semestr.
3. Posiedzenia nadzwyczajne Rady Instytutu zwołuje dyrektor Instytutu z własnej inicjatywy
lub na wniosek co najmniej ¼ członków rady.
§ 11
1. W Instytucie funkcjonują w szczególności następujące komisje, powoływane przez
dyrektora Instytutu na okres swojej kadencji:
1) komisja ds. jakości kształcenia;
2) komisja ds. rozwoju naukowego;
3) komisja programowa.
2. Do zadań komisji ds. jakości kształcenia należy dokonywanie bieżącej oceny organizacji,
przebiegu i jakości procesu kształcenia na prowadzonym przez Instytut kierunku studiów
i innych formach kształcenia.
3. Do zadań komisji ds. rozwoju naukowego należy, między innymi, organizowanie
seminariów sprawozdawczych z badań naukowych prowadzonych w Instytucie,
przygotowywanie materiałów dotyczących oceny poszczególnych tematów,
wnioskowanie o zamknięcie lub otwarcie tematu badawczego.
4. Do zadań komisji programowej należy, między innymi, opracowywanie programów
kształcenia i planów studiów oraz nadzór merytoryczny nad zgodnością programów
kształcenia i planów studiów z obowiązującymi przepisami.
5. Szczegółowy zakres zadań komisji, o których mowa w ust. 1, określa dyrektor Instytutu.
4
§ 12
1. Jednostkami organizacyjnymi Instytutu są katedry i zakłady.
2. W Instytucie mogą być tworzone inne niż katedra lub zakład jednostki organizacyjne,
a w szczególności ośrodki i pracownie.
3. Jednostki organizacyjne Instytutu tworzy, przekształca i likwiduje rektor na wniosek
dziekana Wydziału Humanistycznego zaopiniowany przez Radę Wydziału.
4. Schemat struktury organizacyjnej Instytutu określa załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 13
1. Zadaniem katedry jest prowadzenie działalności naukowej w ramach dyscypliny lub
specjalności naukowej oraz kształcenie kadry naukowej, a także prowadzenie
działalności dydaktycznej.
2. Katedra może być utworzona, gdy zatrudniona w niej będzie co najmniej jedna osoba
z tytułem naukowym profesora, dla której Uniwersytet jest podstawowym miejscem pracy
oraz ogółem co najmniej pięciu nauczycieli akademickich.
3. Kierownika katedry powołuje rektor na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez
Radę Wydziału. Kierownikiem katedry może zostać nauczyciel akademicki spełniający
łącznie następujące warunki:
1) posiada tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego;
2) posiada w Uniwersytecie bierne prawo wyborcze to jest:
a) jest zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy;
b) nie ukończył, w dniu powołania, sześćdziesiątego piątego roku życia,
a w przypadku nauczyciela z tytułem naukowym profesora - siedemdziesiątego
roku życia.
4. Kierownika katedry powołuje się na czteroletnią kadencję odpowiadającą kadencji
organów Uniwersytetu. Powołanie może być odnawiane. Czas rozpoczęcia i zakończenia
kadencji określa rektor w drodze zarządzenia.
5. W przypadku, gdy kierownik katedry utraci bierne prawo wyborcze w trakcie trwania
kadencji z powodu osiągnięcia wieku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 lit. b, pełni on swoją
funkcję do końca kadencji, na którą został powołany.
6. Kierownik katedry jest przełożonym wszystkich zatrudnionych w niej pracowników
i odpowiada za funkcjonowanie katedry przed dyrektorem Instytutu. Do zadań kierownika
katedry w szczególności należy:
1) określanie zadań zespołów i pracowników w zakresie badań naukowych i prac
rozwojowych;
2) organizowanie i kierowanie wykonaniem zadań w zakresie badań naukowych i prac
rozwojowych określonych przez dyrektora Instytutu;
3) kierowanie procesem dydaktycznym wykonywanym przez pracowników katedry;
4) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Instytutu
7. Rektor odwołuje kierownika katedry na wniosek dziekana Wydziału Humanistycznego,
dyrektora Instytutu albo z własnej inicjatywy w przypadku:
1) niewykonywania lub nienależytego wykonywania zadań przez katedrę;
2) długotrwałej nieobecności w pracy, trwającej ponad trzy miesiące, spowodowanej
chorobą;
3) innych przyczyn uniemożliwiających wykonywanie zadań.
§ 14
1. Zadaniem zakładu jest prowadzenie badań naukowych w zakresie dyscypliny lub
specjalności naukowej.
2. Zakład może być utworzony, gdy zatrudniony w nim będzie co najmniej jeden nauczyciel
akademicki z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego, dla którego UPH jest podstawowym miejscem pracy, oraz ogółem co
najmniej czterech nauczycieli akademickich.
3. Kierownika zakładu powołuje rektor na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez
Radę Wydziału. Kierownikiem zakładu może zostać nauczyciel akademicki spełniający
łącznie następujące warunki:
1) posiada co najmniej stopień naukowy doktora;
2) posiada w Uniwersytecie bierne prawo wyborcze to jest:
a) jest zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy,
5
b) nie ukończył, w dniu powołania, sześćdziesiątego piątego roku życia, a przypadku
nauczyciela z tytułem naukowym profesora – siedemdziesiątego roku życia.
4. Kierownika zakładu powołuje się na czteroletnią kadencję odpowiadającą kadencji
organów Uniwersytetu. Powołanie może być odnawiane. Czas rozpoczęcia i zakończenia
kadencji określa rektor w drodze zarządzenia.
5. W przypadku, gdy kierownik zakładu utraci bierne prawo wyborcze w trakcie trwania
kadencji z powodu osiągnięcia wieku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 lit. b, pełni on swoją
funkcję do końca kadencji, na którą został powołany.
6. Kierownik zakładu jest przełożonym wszystkich zatrudnionych w nim pracowników
i odpowiada za funkcjonowanie zakładu przed kierownikiem katedry, w której znajduje się
zakład i dyrektorem Instytutu. Do zadań kierownika zakładu w szczególności należy:
1) planowanie zadań w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz ich
organizowanie;
2) kierowanie wykonaniem zadań określonych przez dyrektora Instytutu i przez
kierownika Katedry, w której znajduje się zakład;
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Instytutu i kierownika katedry,
w której znajduje się zakład.
7. Rektor odwołuje kierownika zakładu na wniosek dyrektora Instytutu albo z własnej
inicjatywy w przypadku:
1) niewykonywania lub nienależytego wykonywania zadań przez zakład;
2) długotrwałej nieobecności w pracy, trwającej ponad trzy miesiące, spowodowanej
chorobą;
3) innych przyczyn uniemożliwiających wykonywanie zadań.
§ 15
Zadania innych niż katedra i zakład jednostek organizacyjnych Instytutu określa dziekan
Wydziału Humanistycznego w porozumieniu z dyrektorem Instytutu. Dziekan Wydziału
Humanistycznego, w porozumieniu z dyrektorem Instytutu, wyznacza także osoby
odpowiedzialne za realizację zadań tych jednostek organizacyjnych.
§ 16
Nie można łączyć funkcji:
1) dyrektora lub zastępcy dyrektora Instytutu i rektora, prorektora, dziekana lub
prodziekana;
2) kierownika katedry i kierownika zakładu.
IV. Postanowienia końcowe
§ 17
Regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez rektora. Rektor zatwierdza regulamin po
uzyskaniu opinii Rady Wydziału Humanistycznego.
ZATWIERDZAM
Ośrodek Logopedyczny W strukturze Uczelni: Wydział Humanistyczny Instytut Filologii Polskiej i Logopedii Zakład Językoznawstwa i Logopedii
Pracownicy:
Prof. dr hab. Stanisław Grabias Dr hab. Alina Maciejewska – kierownik Ośrodka Logopedycznego
Współpracownicy:
Dane adresowe: Ośrodek Logopedyczny ul. Żytnia 39 08-110 Siedlce (w budynku Wydziału Humanistycznego p. 315, 316, w Domu Studenta nr 4, ul. Żytnia 17/19, s. 4)
Kontakt: Tel. 25 643 17 40 (DS. 4) Tel. 25 643 18 69 (OL na Wydziale Humanistycznym) Tel. Sekretariatu Instytutu Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej: 25 643 18 71 |
![]() |
Zakres działań
Podejmowane działania koncentrują się w obszarach: 1. dydaktyka i upowszechnianie wiedzy z zakresu zaburzeń komunikacji językowej w środowisku studenckim; 2. badania naukowe, których podstawą jest przede wszystkim materiał gromadzony w trakcie działalności diagnostyczno-terapeutycznej; 3. opieka nad studentami z zaburzeniami mowy szczególnie osobami niesłyszącymi; 4. organizacja form pomocy logopedycznej dla osób z zaburzeniami komunikacji językowej z uczelni, miasta, regionu; 5. tworzenie forum współpracy z logopedami oraz integracja środowiska zawodowego logopedów.
Formy działalności
Podyplomowe Studia Logopedyczne
Seminarium naukowe prof. dr hab. Stanisława Grabiasa
Studenckie Naukowe Koło Logopedyczne
Studenckie Naukowe Koło Osób Niedosłyszących „Knows Surditas”
Studencka Poradnia Logopedyczna
Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej
Klub filmowy: Obrazy niepełnosprawności
Oddział Terenowy Polskiego Towarzystwa Logopedycznego
Konferencje, warsztaty, szkolenia
Partnerzy:
Fundacja „Żółty Latawiec” w Siedlcach
Co u nas? Wydarzenia – galeria – ogłoszenia
W tym roku w czerwcu obroniły prace magisterskie nasze pierwsze studentki filologii polskiej ze specjalnością logopedyczną.
Choć studia wymagały wysiłku - w końcu zdobycie dwóch zawodów musi kosztować - rozstanie nie było łatwe.
Prezentem "na pożegnanie" jest ten FILM.
Paniom Magister i jednocześnie Koleżankom Logopedkom gratulujemy i życzymy sukcesów!!!
dr hab. Joanna Kuć, prof. uczelni
jTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
http://orcid.org/0000–0003–3078–9320
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa
Konsultacje p. 3.38, poniedziałki w terminach A godz. 13.15 – 14.15;
w terminach B godz. 18.00 – 19.00
WYKSZTAŁCENIE I KWALIFIKACJE
2013 – dr hab. n. hum. w dyscyplinie językoznawstwo; Uniwersytet Gdański; rozprawa pt. Polszczyzna łukowskich aktów notarialnych z początku XIX wieku
2005 – dr n. hum. w dyscyplinie językoznawstwo; Uniwersytet w Białymstoku; dysertacja Antroponimia pogranicza podlasko-mazowieckiego na przykładzie XVII-wiecznych ksiąg parafialnych z Mokobód pod promotorstwem prof. dr. hab. Bogusława Nowowiejskiego
1991 – 1996 magister filologii polskiej; Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna w Siedlcach, specjalność nauczycielska, studia z wyróżnieniem
1986 – 1990 II Liceum Ogólnokształcące im. św. Królowej Jadwigi w Siedlcach, profil biologiczno-chemiczny
Wykształcenie uzupełniające
2017 – 2018 – Studia Podyplomowe Specjalizacyjne w zakresie Neurologopedii, Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
2016 – Studia Podyplomowe w zakresie Glottodydaktyki Polonistycznej – nauczanie języka polskiego jako obcego, Uniwersytet Warszawski
2002 – 2004 – logopeda dyplomowany; Pomagisterskie Studia Logopedyczne, Uniwersytet Warszawski
1998 – 2000 Podyplomowe Studium Doskonalenia Pedagogicznego w Akademii Podlaskiej
CZŁONKOSTWO W TOWARZYSTWACH NAUKOWYCH
Towarzystwo Kultury Języka od 1996 r. – sekretarz
2015 – 2019 wiceprezes Siedleckiego Oddziału Towarzystwa Kultury Języka
Polskie Towarzystwo Logopedyczne od 2009 r.
Stowarzyszenie Etyki Słowa od 2019 r.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
2007 r. – nagroda indywidulana II stopnia JM Rektora
2014 r. – nagroda indywidualna II stopnia JM Rektor
2017 r. – Srebrny Medal Edukacji Narodowej za Długoletnią Służbę
2018 r. – nagroda indywidualna III stopnia JM Rektor