Przedstawiany Czytelnikom tom „Aktualne problemy komparatystyki słowiańskiej: teoria i metodologia badań lingwistycznych”, który jest pokłosiem międzynarodowej dyskusji naukowej, stanowi kolejny krok w realizacji podejmowanych dotychczas zadań naukowej współpracy Komisji Słowotwórstwa przy MKS z ośrodkami slawistycznymi różnych krajów. W tej dyskusji udział brali partnerzy IFPiLS UPH w ramach LLP/ERASMUS z Uniwersytetu Jana Evangelisty Purkyně (Ústi nad Labem, Czechy), a także członkowie Komisji Słowotwórstwa przy MKS z Austrii, Białorusi, Bułgarii, Polski i Rosji oraz językoznawcy z Kazańskiego, Kijowskiego, Moskiewskiego, Niżegorodskiego, Pienzieńskiego, Śląskiego, Taurydzkiego, Uralskiego i Wileńskiego Uniwersytetów, z którymi Pracownię Lingwistyki Porównawczej Instytutu Filologii Polskiej AP łączą więzi współpracy naukowej. Teksty zamieszczone w niniejszym tomie prezentują zarówno rezultaty badań teoretyczno-metodologicznych, jak i analizy oparte na materiale faktograficznym poszczególnych bądź konfrontowanych języków.
TEMATY badań statutowych w roku 2018
Lp. |
Nr tematu / nie dotyczy tematów nowych/ |
Tytuł tematu |
Kierownik tematu /tytuł naukowy, stopień naukowy/ |
Jednostka organizacyjna |
Wniosek Komisji* zamknięcie /Z/ kontynuacja /K/ wprowadzenie /W/ |
1. |
408/14/S |
Awangardowe trendy w poezji polskiej XX i XXI wieku |
Dr hab. Sławomir Sobieraj, prof. nzw. |
Zakład Literatury Polskiej |
K |
2. |
435/15/S |
Meandry polszczyzny dawnej i współczesnej |
Dr hab. Joanna Kuć, prof. nzw. |
Zakład Językoznawstwa i Logopedii |
K |
3. |
437/15/S |
Literatura i teksty kultury w przestrzeni społecznej oraz indywidualnej perspektywie odbiorczej |
Dr hab. Elżbieta Kur, prof. nzw. |
Zakład Polonistyki Stosowanej i Badań Interdyscyplinarnych |
K |
4. |
469/16/S |
Literatura i prawo – związki i relacje. Prolegomena |
Dr hab. Beata Walęciuk-Dejneka, prof. nzw. |
Zakład Literatury Polskiej |
K |
5. |
470/16/S |
Biologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań językowych |
Dr hab. Alina Maciejewska, prof. nzw. |
Zakład Językoznawstwa i Logopedii |
K |
6. |
487/17/S |
Idee i formy literatury polskiej na tle długiego trwania kultury Europy. Interpretacje porównawcze, edycje tekstów. |
Dr hab. Antoni Czyż, prof. nzw. |
Zakład Literatury Polskiej |
K |
7. |
488/17/S |
Język i kultury słowiańskie w dobie globalizacji |
Dr hab. Elena Koriakowcewa, prof. nzw. |
Zakład Polonistyki Stosowanej i Badań Interdyscyplinarnych |
K |
ZARZĄDZENIE Nr 48/2013 REKTORA UNIWERSYTETU PRZYRODNICZO-HUMANISTYCZNEGO w Siedlcach
Załącznik 1 do ZARZĄDZENIE Nr 48/2013 REKTORA UPH w Siedlcach
Załacznik 2 - Struktura IFPiLS
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Instytut Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej, zwany dalej ”Instytutem” jest jednostką
organizacyjną Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego
w Siedlcach, zwanego dalej Uniwersytetem lub w skrócie UPH.
2. Siedziba Instytutu znajduje się w Siedlcach przy ul. Żytniej 39.
3. Instytut działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym, zwanej dalej „Ustawą”, Statutu UPH zwanego dalej „Statutem”, Regulaminu
Wydziału oraz niniejszego Regulaminu.
4. Instytut jest ośrodkiem naukowym i dydaktycznym
II. Zadania Instytutu
§ 2
1. Do zadań Instytutu należy:
1) organizowanie i prowadzenie kształcenia na studiach stacjonarnych
i niestacjonarnych pierwszego stopnia i drugiego stopnia oraz na studiach
podyplomowych na kierunku „filologia polska”, a także w ramach innych form
kształcenia związanych z kierunkiem „filologia polska” i prowadzonych przez Instytut;
2) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk
humanistycznych w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa,
komparatystyki, logopedii i dydaktyki oraz dyscyplin pokrewnych i pomocniczych.
2. Instytut odpowiada za jakość prowadzonego kształcenia.
§ 3
Zadania, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
1) opracowywanie szczegółowych rozkładów zajęć;
2) planowanie obowiązków dydaktycznych dla pracowników Instytutu;
3) przygotowywanie indywidualnych kart obciążeń dydaktycznych nauczycieli oraz
sprawozdań z wykonania zajęć;
4) opracowywanie programów poszczególnych przedmiotów, regulaminów, wymagań
egzaminacyjnych i zaliczeniowych, prac licencjackich i magisterskich, ustalanie
godzin konsultacji oraz stosowanie mediów edukacyjnych na zajęciach;
5) dokonywanie podziału na grupy seminaryjne.
§ 4
Zadania, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
1) podejmowanie i prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz określanie
ich kierunków;
2) współpracę z innymi jednostkami naukowymi i uczelniami, w tym zagranicznymi;
3) sprawowanie opieki nad studenckimi kołami naukowymi;
4) kierowanie praktykami studenckimi;
5) organizowanie krajowych i zagranicznych staży naukowych;
6) organizowanie sympozjów, konferencji, seminariów i zjazdów naukowych.
§ 5
Instytut może prowadzić działalność usługową poprzez:
1) kształcenie specjalistycznych kadr dla potrzeb oświaty, podmiotów gospodarczych
i innych podmiotów;
2) prowadzenie Letniej Szkoły Języka i Kultury Polskiej Polonicum działającej na mocy
odrębnego Regulaminu i podlegającej bezpośrednio rektorowi UPH.
2
§ 6
Instytut zapewnia, w ramach przydzielonych środków finansowych, materiały oraz pomoce
naukowe niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, planuje zajęcia dydaktyczne
i pomieszczeniach będących do dyspozycji Instytutu, pozyskuje, wyposaża oraz udoskonala
bazę dydaktyczną.
III. Organizacja Instytutu
§ 7
1. Instytutem kieruje dyrektor.
2. Dyrektora Instytutu powołuje rektor na wniosek dziekana Wydziału Humanistycznego,
zaopiniowany w głosowaniu tajnym przez nauczycieli akademickich Instytutu oraz Radę
Wydziału. Dyrektorem Instytutu może zostać osoba, która spełnia łącznie następujące
warunki:
1) posiada tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego;
2) posiada w Uniwersytecie bierne prawo wyborcze to jest:
a) jest zatrudniona w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy,
b) nie ukończyła, w dniu powołania, sześćdziesiątego piątego roku życia,
a w przypadku osoby z tytułem naukowym profesora – siedemdziesiątego roku
życia.
3. Dyrektor Instytutu kieruje Instytutem przy pomocy jednego zastępcy.
4. Zastępcę dyrektora Instytutu powołuje rektor na wniosek dyrektora Instytutu, po
zasięgnięciu opinii dziekana Wydziału Humanistycznego.
5. Dyrektora Instytutu i zastępcę dyrektora Instytutu powołuje się na czteroletnie kadencje
odpowiadające kadencji organów Uniwersytetu, z tym że ta sama osoba nie może być
dyrektorem Instytutu lub jego zastępcą dłużej niż dwie następujące po sobie kadencje.
Czas rozpoczęcia i zakończenia kadencji określa rektor w drodze zarządzenia.
6. Rektor na wniosek dziekana Wydziału Humanistycznego lub z własnej inicjatywy
odwołuje dyrektora Instytutu w przypadku:
1) niewykonywania lub nienależytego wykonywania przez Instytut zadań w zakresie
kształcenia oraz badań naukowych i prac rozwojowych;
2) długotrwałej nieobecności w pracy, trwającej ponad trzy miesiące, spowodowanej
chorobą;
3) innych przyczyn uniemożliwiających wykonywanie zadań.
7. Zastępcę dyrektora Instytutu odwołuje rektor z własnej inicjatywy lub na wniosek
dyrektora Instytutu, po uzyskaniu opinii dziekana Wydziału Humanistycznego.
§ 8
1. Dyrektor Instytutu reprezentuje Instytut wobec władz Uniwersytetu i Wydziału
Humanistycznego oraz innych jednostek organizacyjnych UPH. Dyrektor Instytutu
podlega bezpośrednio dziekanowi Wydziału Humanistycznego.
2. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Instytutu.
3. Do zadań dyrektora Instytutu w szczególności należy:
1) przedkładanie Radzie Wydziału projektów planów studiów i programów kształcenia;
2) podejmowanie decyzji w zakresie powierzania nauczycielom akademickim Instytutu
obowiązków dydaktycznych;
3) przedkładanie dziekanowi Wydziału Humanistycznego projektów rozkładów zajęć
dydaktycznych;
4) planowanie i organizowanie badań naukowych i prac rozwojowych w Instytucie oraz
powierzanie nauczycielom akademickim Instytutu zadań w tym zakresie;
5) powierzanie pracownikom Instytutu innych zajęć dydaktycznych, zadań badawczych
i organizacyjnych;
6) podejmowanie innych czynności przewidzianych w Statucie, Regulaminie Wydziału
Humanistycznego i innych przepisach prawa;
7) właściwe zabezpieczenie mienia przydzielonego Instytutowi i jego jednostkom
organizacyjnym;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez rektora UPH i dziekana Wydziału
Humanistycznego.
3
4. Zakres zadań i uprawnień zastępcy dyrektora Instytutu określa dyrektor Instytutu i podaje
go do wiadomości pracownikom Instytutu.
§ 9
1. W Instytucie funkcjonuje Rada Instytutu jako gremium opiniodawcze dyrektora Instytutu.
2. W skład Rady Instytutu wchodzą:
1) dyrektor Instytutu jako jej przewodniczący;
2) zastępca dyrektora Instytutu;
3) samodzielni nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Instytucie, dla których UPH jest
podstawowym miejscem pracy;
4) przedstawiciele innych nauczycieli akademickich – wybrani w liczbie i na zasadach
określonych przez dyrektora Instytutu;
3. W obradach Rady Instytutu, na zaproszenie dyrektora, mogą uczestniczyć także inne
osoby, a w szczególności:
1) kierownicy jednostek organizacyjnych niebędący członkami Rady;
2) przedstawiciele pracowników naukowo-technicznych;
3) przedstawiciele samorządu studenckiego.
§ 10
1. Rada Instytutu opiniuje, zajmuje stanowisko w sprawach przedłożonych przez dyrektora
Instytutu, a w szczególności:
1) plany rozwoju Instytutu;
2) zasady polityki kadrowej w Instytucie;
3) zasady rozdziału środków przyznanych Instytutowi na działalność podstawową
i badania naukowe;
4) plany studiów na kierunku prowadzonym przez Instytut;
5) zasady podziału zadań dydaktycznych między jednostki organizacyjne Instytutu;
6) wnioski dyrektora Instytutu w sprawach osobowych dotyczących nauczycieli
akademickich Instytutu;
7) wnioski w sprawie tworzenia i likwidacji jednostek organizacyjnych Instytutu;
8) tematy prac dyplomowych i ich podział między poszczególne jednostki
organizacyjne;
9) plany działalności badawczej jednostek organizacyjnych Instytutu.
2. Posiedzenia zwyczajne Rady Instytutu zwołuje dyrektor Instytutu nie rzadziej niż raz na
semestr.
3. Posiedzenia nadzwyczajne Rady Instytutu zwołuje dyrektor Instytutu z własnej inicjatywy
lub na wniosek co najmniej ¼ członków rady.
§ 11
1. W Instytucie funkcjonują w szczególności następujące komisje, powoływane przez
dyrektora Instytutu na okres swojej kadencji:
1) komisja ds. jakości kształcenia;
2) komisja ds. rozwoju naukowego;
3) komisja programowa.
2. Do zadań komisji ds. jakości kształcenia należy dokonywanie bieżącej oceny organizacji,
przebiegu i jakości procesu kształcenia na prowadzonym przez Instytut kierunku studiów
i innych formach kształcenia.
3. Do zadań komisji ds. rozwoju naukowego należy, między innymi, organizowanie
seminariów sprawozdawczych z badań naukowych prowadzonych w Instytucie,
przygotowywanie materiałów dotyczących oceny poszczególnych tematów,
wnioskowanie o zamknięcie lub otwarcie tematu badawczego.
4. Do zadań komisji programowej należy, między innymi, opracowywanie programów
kształcenia i planów studiów oraz nadzór merytoryczny nad zgodnością programów
kształcenia i planów studiów z obowiązującymi przepisami.
5. Szczegółowy zakres zadań komisji, o których mowa w ust. 1, określa dyrektor Instytutu.
4
§ 12
1. Jednostkami organizacyjnymi Instytutu są katedry i zakłady.
2. W Instytucie mogą być tworzone inne niż katedra lub zakład jednostki organizacyjne,
a w szczególności ośrodki i pracownie.
3. Jednostki organizacyjne Instytutu tworzy, przekształca i likwiduje rektor na wniosek
dziekana Wydziału Humanistycznego zaopiniowany przez Radę Wydziału.
4. Schemat struktury organizacyjnej Instytutu określa załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 13
1. Zadaniem katedry jest prowadzenie działalności naukowej w ramach dyscypliny lub
specjalności naukowej oraz kształcenie kadry naukowej, a także prowadzenie
działalności dydaktycznej.
2. Katedra może być utworzona, gdy zatrudniona w niej będzie co najmniej jedna osoba
z tytułem naukowym profesora, dla której Uniwersytet jest podstawowym miejscem pracy
oraz ogółem co najmniej pięciu nauczycieli akademickich.
3. Kierownika katedry powołuje rektor na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez
Radę Wydziału. Kierownikiem katedry może zostać nauczyciel akademicki spełniający
łącznie następujące warunki:
1) posiada tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego;
2) posiada w Uniwersytecie bierne prawo wyborcze to jest:
a) jest zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy;
b) nie ukończył, w dniu powołania, sześćdziesiątego piątego roku życia,
a w przypadku nauczyciela z tytułem naukowym profesora - siedemdziesiątego
roku życia.
4. Kierownika katedry powołuje się na czteroletnią kadencję odpowiadającą kadencji
organów Uniwersytetu. Powołanie może być odnawiane. Czas rozpoczęcia i zakończenia
kadencji określa rektor w drodze zarządzenia.
5. W przypadku, gdy kierownik katedry utraci bierne prawo wyborcze w trakcie trwania
kadencji z powodu osiągnięcia wieku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 lit. b, pełni on swoją
funkcję do końca kadencji, na którą został powołany.
6. Kierownik katedry jest przełożonym wszystkich zatrudnionych w niej pracowników
i odpowiada za funkcjonowanie katedry przed dyrektorem Instytutu. Do zadań kierownika
katedry w szczególności należy:
1) określanie zadań zespołów i pracowników w zakresie badań naukowych i prac
rozwojowych;
2) organizowanie i kierowanie wykonaniem zadań w zakresie badań naukowych i prac
rozwojowych określonych przez dyrektora Instytutu;
3) kierowanie procesem dydaktycznym wykonywanym przez pracowników katedry;
4) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Instytutu
7. Rektor odwołuje kierownika katedry na wniosek dziekana Wydziału Humanistycznego,
dyrektora Instytutu albo z własnej inicjatywy w przypadku:
1) niewykonywania lub nienależytego wykonywania zadań przez katedrę;
2) długotrwałej nieobecności w pracy, trwającej ponad trzy miesiące, spowodowanej
chorobą;
3) innych przyczyn uniemożliwiających wykonywanie zadań.
§ 14
1. Zadaniem zakładu jest prowadzenie badań naukowych w zakresie dyscypliny lub
specjalności naukowej.
2. Zakład może być utworzony, gdy zatrudniony w nim będzie co najmniej jeden nauczyciel
akademicki z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora
habilitowanego, dla którego UPH jest podstawowym miejscem pracy, oraz ogółem co
najmniej czterech nauczycieli akademickich.
3. Kierownika zakładu powołuje rektor na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez
Radę Wydziału. Kierownikiem zakładu może zostać nauczyciel akademicki spełniający
łącznie następujące warunki:
1) posiada co najmniej stopień naukowy doktora;
2) posiada w Uniwersytecie bierne prawo wyborcze to jest:
a) jest zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy,
5
b) nie ukończył, w dniu powołania, sześćdziesiątego piątego roku życia, a przypadku
nauczyciela z tytułem naukowym profesora – siedemdziesiątego roku życia.
4. Kierownika zakładu powołuje się na czteroletnią kadencję odpowiadającą kadencji
organów Uniwersytetu. Powołanie może być odnawiane. Czas rozpoczęcia i zakończenia
kadencji określa rektor w drodze zarządzenia.
5. W przypadku, gdy kierownik zakładu utraci bierne prawo wyborcze w trakcie trwania
kadencji z powodu osiągnięcia wieku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 lit. b, pełni on swoją
funkcję do końca kadencji, na którą został powołany.
6. Kierownik zakładu jest przełożonym wszystkich zatrudnionych w nim pracowników
i odpowiada za funkcjonowanie zakładu przed kierownikiem katedry, w której znajduje się
zakład i dyrektorem Instytutu. Do zadań kierownika zakładu w szczególności należy:
1) planowanie zadań w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz ich
organizowanie;
2) kierowanie wykonaniem zadań określonych przez dyrektora Instytutu i przez
kierownika Katedry, w której znajduje się zakład;
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Instytutu i kierownika katedry,
w której znajduje się zakład.
7. Rektor odwołuje kierownika zakładu na wniosek dyrektora Instytutu albo z własnej
inicjatywy w przypadku:
1) niewykonywania lub nienależytego wykonywania zadań przez zakład;
2) długotrwałej nieobecności w pracy, trwającej ponad trzy miesiące, spowodowanej
chorobą;
3) innych przyczyn uniemożliwiających wykonywanie zadań.
§ 15
Zadania innych niż katedra i zakład jednostek organizacyjnych Instytutu określa dziekan
Wydziału Humanistycznego w porozumieniu z dyrektorem Instytutu. Dziekan Wydziału
Humanistycznego, w porozumieniu z dyrektorem Instytutu, wyznacza także osoby
odpowiedzialne za realizację zadań tych jednostek organizacyjnych.
§ 16
Nie można łączyć funkcji:
1) dyrektora lub zastępcy dyrektora Instytutu i rektora, prorektora, dziekana lub
prodziekana;
2) kierownika katedry i kierownika zakładu.
IV. Postanowienia końcowe
§ 17
Regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez rektora. Rektor zatwierdza regulamin po
uzyskaniu opinii Rady Wydziału Humanistycznego.
ZATWIERDZAM
Cele Galerii to:
Ekspozycja jest dostępna w godz 8.00 - 20.00 w gmachu Instytutu Informatyki przy ul. Sienkiewicza 51.
![]() |
I Wernisaż prac studentów(24 kwietnia 2002)Na przełomie 2001/2002 roku grupa studentów Pedagogiki z/s. Kulturalno-Oświatową oraz Pedagogiki z Plastyką brała udział w zajęciach z Wiedzy o filmie i fotografii, prowadzonej przez mgr Stefana Skulimowskiego oraz Fotografii artystycznej pod kierunkiem mgr Artura Jędrzejewicza. [więcej] |
![]() |
Wernisaż Janusza Hereźniaka(18 października 2002)Prezentowana w naszej Galerii wystawa zatytułowana Przyroda II obejmuje wybrane prace z dorobku artysty i składa się z następujących cykli: Flora, Rośliny faktury, Fauna, Puszcza Białowieska, Drzewa i lasy, Krajobrazy naturalne, Krajobrazy antropologiczne, Afryka. [więcej] |
![]() |
Wernisaż Nasierowskich(22 stycznia 2003)Na wystawę złożyły się prace pani Zofii Nasierowskiej, znanej i cenionej artystki, która portretowała sławne i znane osobistości kultury i sztuki. Wśród prac same znakomite nazwiska: m. in. Polański, Wajda, Zanussi. Oprócz prac pani Zofii, na wystawie prezentowane bęły prace siostry artystki pani Janiny Nasierowskiej, która w ślad za siostrą, portretowała w ostatnich latach znane rodziny: m. in. Kwaśniewskich, Buzków. Wystawa wzbogacona została pracami taty pań Nasierowskich: Eugeniusza Nasierowskiego, od którego córki przejęły pasję fotograficzną. [więcej] |
![]() |
II Wernisaż prac studentów(21 maja 2003)Dnia 21 maja 2003 roku o godzinie 18 odbył się kolejny wernisaż prezentujący tym razem całą paletę prac studentów kierunków: Pedagogiki z plastyka, Pedagogiki z/s. kulturalno-oświatowa oraz Koła Naukowego Fotografików. Podczas uroczystego otwarcia wystawy, prof. dr hab. Jerzy Kunikowski nawiązał do tradycji fotografii artystycznej oraz podkreślił "aktualny renesans". [więcej] |
![]() |
Wernisaż Hartwiga(17 października 2003)Edward Hartwig to jeden z najznakomitszych polskich fotografików, artysta wszechstronny, niezwykle aktywny twórczo, nestor i jeden z założycieli Związku Polskich Artystów Fotografików oraz członek międzynarodowej FIAP. Jego prace, wywarły wpływ na kilka pokoleń fotografików. [więcej] |
![]() |
Wernisaż Krzysztofa Gierałtowskiego(21 kwietnia 2004)We środę, 21.04.2004 Akademicka Galeria Fotografii gościła jednego z najwybitniejszych artystów fotografików - Krzysztofa Gierałtowskiego, który odwiedził nasz Instytut z okazji swej bardzo aktualnej wystawy. O godzinie 17.00 wernisaż otworzył prof. Andrzej Barczak wraz ze współpracownikami. Na wystawę, składają się prace znanych postaci polskiej sceny politycznej, kulturalnej i artystycznej oraz elit intelektualnych. Po ceremonii otwarcia, artysta-autor przemówił do zebranych w formie eksplikacji swego artystycznego "credo". [więcej] |
![]() ![]() |
III Wernisaż prac studentów(2 czerwca 2004)Dnia 02 czerwca 2004 roku odbył się wernisaż prac studentów Pedagogiki z plastyką, Pedagogiki z/s kulturalno-oświatową oraz Koła Fotografików. W otwarciu wystawy uczestniczyły władze Instytutu Informatyki. Prof. A. Barczak, podczas otwarcia wystawy, podkreślił role wrażliwości i oryginalności widocznej w pracach studentów, a także zaczynu prawdziwych Fotografików. [więcej] |
![]() |
Wernisaż Henryka Pawła Dąbrowskiego(15 października 2004)Dnia 15 października 2004 roku o godzinie 16:00, prof. Andrzej Barczak w asysycie pracowników Instytytu, studentów i gosci, zainicjował nowy sezon wystaw w Akademickiej Galerii Fotografii. Tym razem, w ramach VI Festiwalu Nauki i Sztuki wyeksponowano barwne zdjęcia Henryka Pawła Dąbrowskiego, uczestnika dwóch wypraw naukowo-badawczych na Spitsbergen. [więcej] |
![]() |
Wojciech Prażmowski w Akademickiej Galerii Fotografii(23 lutego 2005)Dnia 23 lutego 2005 roku o godzinie 17:00 odbył się wernisaż, prezentujacy prace artysty o ogromnym dorobku i światowej sławie, fotografika, który reprezentuje nurt "fotografii kreacyjnej". Wystawa zatytułowana jest: "Wojciech Prazmowski fotografie z lat 1987 - 2000". Wraz z autorem, aktu otwarcia wystawy dokonał dyrektor Instytutu Informatyki prof. Andrzej Barczak wraz ze współpracownikami. [więcej] |
![]() |
IV Wernisaż prac studentów(18 maja 2005)Dnia 18 maja 2005 roku, godz. 17.00, władze Instytutu i studenci mieli przyjemność uczestniczyć w najnowszym wernisażu prac studentów: Pedagogiki ze spec. Plastyka, Pedagogiki ze spec. Kulturalno-Oświatową oraz Koło Fotografików i Filmowców. Po takich nazwiskach jak: Gierałtowski, Prażmowski, studenci prezentują swe ostatnie dokonania w macierzystej, Akademickiej Galerii Fotografii. [więcej] |
![]() |
Wernisaż LaPatt-Patrycji Lassocińskiej(14 października 2005)Wystawę otworzył dr Ryszard Kowalski jako szef VII już Festiwalu Nauki i Sztuki, gdyż to właśnie pod patronatem Festiwalu odbywa się prezentacja prac pani LaPatt, zatytułowana: "Człowiek wpisany w naturę". Oczywiście obok dr Kowalskiego ceremonii otwarcia towarzyszyła sama autorka wraz z mamą i przyjaciółmi oraz Władze Instytutu Informatyki, opiekunowie "Akademickiej Galerii Fotografii" wraz ze studentami. [więcej] |
![]() |
V Wernisaż prac studentów(1 marca 2006)Wernisaż otworzył Pan Prorektor d/s Dydaktyki i Wychowania dr Ryszard Droba, podkreślając we wstępie, że jest pod dużym wrażeniem zgromadzonych na wystawie prac: tak czarno-bialych jak i barwnych. W słowie wstępnym współotwierający Pan Prodziekan dr hab. ks Edward Jarmoch, prof. Akademii Podlaskiej, podkreślił wyrazistość współistnienia tu, tak sacrum jak i profanum, czytelnych w sferze estetycznej prezentowanych prac. [więcej] |
![]() |
Wernisaż prac Elżbiety Dzikowskiej: "Uśmiech Świata"(7 marca 2007)Spotanie rozpoczęło się z pozytywnym oczekiwaniem i wzrastającą temperaturą i tak też wernisaż się zakończył, pomimo, iż w ostatniej chwili autorka musiała odwołać wizytę w Akademickiej Galerii Fotografii z powodu nagłej niedyspozycji zdrowotnej. [więcej] |
![]() |
VI Wernisaż prac studentów(30 maja 2007)31 maja 2007 roku odbył się wernisaż prac fotograficznych V roku Pedagogiki z spec. Plastyka oraz studentów skupionych w Kołach fotografików oraz filmowców. Wystawa jest zatytułowana "Złoty środek" i jest syntezą fotografii tradycyjnej oraz cyfrowej. [więcej] |
![]() |
Wernisaż Bożeny i Waldemara Komorowskich oraz Marka Lacha(20 listopada 2007)Wystawę otworzył dr Ryszard Kowalski - organizator IX już Festiwalu Nauki i Sztuki. To właśnie pod patronatem Festiwalu odbyła się prezentacja prac Bożeny i Waldemara Komorowskich oraz Marka Lacha zatytułowana "W niezwykłym świecie bagien i jezior". [więcej] |
![]() |
Wernisaż Tomka Sikory(16 stycznia 2008)Kolejny już raz Akademicka Galeria Fotografii gościła wybitnego artystę fotografika. Tym razem było to wydarzenie szczególne. Swoją obecnością zaszczyciły spotkanie osoby z Ambasady Królestwa Maroka, a także władz uczelni w której odbywał się wernisaż. Również sam artysta jest człowiekiem, którego wystawy miały swoje miejsce nie tylko w kraju, ale także w wielu miejscach świata. [więcej] |
![]() |
Wernisaż Wiktora Wołkowa(20 maja 2008)W miesiącu maju 2008 roku gościliśmy artystę fotografika, któremu bliskie są wschodnie tereny naszego kraju. Tym razem mieliśmy okazję zobaczyć wystawę zatytułowaną "Podlaskie skarby natury". Wernisaż rozpoczął zastępca dyrektora Instytutu Informatyki mgr Stefan Skulimowski. Powiedział parę słów na temat Akademickiej Galerii Fotografii, a następnie przekazał głos autorowi zdjęć. Artysta w swoim krótkim wystąpieniu przekazał jakie były jego inspiracje w stworzeniu tych fotografii. Odpowiedział też na liczne pytania dotyczące tej wystawy. [więcej] |
![]() |
VII Wernisaż prac studentów(17 czerwca 2008)Dnia 17 czerwca 2008 o godzinie 13.00 odbył się wernisaż wystawy prac studentów V roku Pedagogiki ze specjalnością Plastyka. Wernisaż rozpoczął zastępca dyrektora Instytutu Informatyki mgr Stefan Skulimowski. Na wernisażu studenci prezentowali swoje najnowsze osiągnięcia w zakresie fotografii. [więcej] |
![]() |
Wernisaż Janusza Gajosa(19 października 2008)W ramach X Festiwalu Nauki i Sztuki 19 października br Akademicka Galeria Fotografii w Siedlcach zaprezentowała zdjęcia znanego aktora teatralnego i telewizyjnego Janusza Gajosa. Wydarzenie rozpoczął wernisaż, na którym oprócz licznie zgromadzonej publiczności obecni byli Dziekan Wydziału Nauk Ścisłych prof. dr hab. Iwona Szamrej Foryś, zastępca dyrektora Instytutu Informatyki mgr Stefan Skulimowski oraz organizator festiwalu dr Ryszard Kowalski. [więcej] |
![]() |
Wernisaż Marka Karewicza(1 kwietnia 2009)W dniu 1 kwietnia 2009 roku Akademicka Galeria Fotografii w Siedlcach zaprezentowała zdjęcia znanego fotografika specjalizującego się w fotografowaniu muzyków jazzowych - Marka Karewicza. Na wernisażu obecni byli m.in.: Dziekan Wydziału Nauk Ścisłych prof. dr hab. Iwona Szamrej Foryś, Prodziekan Wydziału Nauk Ścisłych dr Jacek Florek, dyrektor Instytutu Informatyki AP prof. dr hab. Andrzej Barczak, zastępca dyrektora Instytutu Informatyki mgr Stefan Skulimowski. Na wernisażu autor przedstawił galerię najważniejszych zdjęć, które posiada w swoim dorobku artystycznym. [więcej] |
![]() |
VIII Wernisaż prac studentów(6 maja 2009)W dniu 6 maja 2009 roku o godzinie 11.00 odbył się wernisaż wystawy prac studentów V roku Pedagogiki ze specjalnością Plastyka. Na wernisażu przywitał wszystkich obecnych zastępca dyrektora Instytutu Informatyki mgr Stefan Skulimowski. [więcej] |
Z dniem 28 maja 2008 r. została wydana uchwała Senatu AP w sprawie warunków i trybu rekrutacji oraz form studiów prowadzonych w Akademii Podlaskiej w roku akademickim 2008/2009. Więcej na witrynie Akademii Podlaskiej.
Zobacz opis kierunku Informatyka dla studiów pierwszego stopnia
Zobacz opis kierunku Informatyka dla studiów drugiego stopnia
Rok 2023 | ||
---|---|---|
Okładka | Spis treści |
O książce
|
Spis treści | Barbara Stelingowska, Zapomniane młodopolanki. Wokół nieznanej liryki kobiecej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu w Siedlcach, Siedlce 2023 | |
![]() |
Spis treści | Maria Komornicka, Xięga poezji idyllicznej, opracowanie naukowe rękopisu, aparat krytyczny i posłowie Barbara Stelingowska, Warszawa 2023 |
| Spis treści | „Xięga poezji idyllicznej” Marii Komornickiej. Nota edytorsko-tekstologiczna, opracowała Barbara Stelingowska, Warszawa 2023 |
Rok 2022 | ||
Okładka | Spis treści | O książce |
![]() |
LINK |
„Conversatoria Linguistica”, ROK XIV/2022
Redakcja naukowa: dr hab. Beata Żywicka, prof. uczelni
„Conversatoria Linguistica” są wydawane jako rocznik przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Wersją pierwotną pisma jest wersja papierowa, ponadto udostępniane są artykuły na platformie na stronie internetowej (dotyczy aktualnego numeru oraz wydań archiwalnych). „Conversatoria Linguistica” ze względu na różnorodność poruszanej problematyki cieszą się zainteresowaniem młodych badaczy językoznawców oraz cenionych autorów z różnych ośrodków akademickich, publikujących w czasopiśmie wyniki najnowszych badań z zakresu językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz dyscyplin pokrewnych.
|
![]() |
LINK |
"Neurologopedia w teorii i praktyce". Logopedia - Teoria - Praktyka, cz. 3.
Redakcja naukowa: mgr Kamila Bigos
Autorzy niniejszego tomu swoje refleksje skupiają wokół zagadnień związanych z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, pamiętając jednak, że za każdym przypadkiem stoi człowiek - niezależnie od wieku. Jego możliwości, doświadczenia i wyjątkowa sytuacja, w której się znajduje z powodu choroby.
|
![]() |
LINK |
"Literackie Światy Wyobraźni" (Spis treści)
Redakcja naukowa: dr Barbara Stelingowska
Współczesny zglobalizowany, wielokulturowy i intermedialny świat stawia pytania o formułę nowej humanistyki, w której znoszone są granice między różnymi formami ekspresji. Otwarcie na wielowymiarowość dotyczy również współzależności tekstów oraz ich konotacji kulturowych.
|
![]() |
LINK |
"Inny/Inność we współczesnej literaturze europejskiej"
Redakcja naukowa: dr hab. Ludmiła Mnich. prof. uczelni; dr Oksana Blashkiv; dr Walentyna Krupowies
Niniejszy tom został poświęcony problematyce Innego i inności w literaturze europejskiej po 1989 roku, który to rok uznaje się za punkt zwrotny w dziejach współczesnej Europy. Po ponad trzydziestu latach od owego przełomu rozpoznajemy kondycję współczesnego świata jako świata w kryzysie (pandemia, izolacja, niepewna przyszłość, wojna). Z tego rozpoznania zrodziła się myśl o potrzebie literaturoznawczego spojrzenia na inność i opisania jej wielopostaciowej obecności w literaturze współczesnej.
|
![]() |
"Metamorfozy Fraszki. Od renesansu do współczesności"
Redakcja naukowa: dr hab. Sławomir Sobieraj, prof. uczelni; dr hab. Andrzej Boekowski, prof. uczelni
(...) niniejszy tom jest jedynie próbą zmierzenia się z niezwykle trwałą oraz żywotną obecnością „fraszki” i „fraszkopisarstwa” w literaturze polskiej po dziś dzień. Można mniemać, iż pisanie drobnych, żartobliwych wierszy, to z jednej strony emanacja tradycji antycznej w kulturze polskiej, z drugiej natomiast niezwykle trwały element rodzimego życia literackiego. W odróżnieniu od wielu gatunków literackich, które przepadły w głębinach dziejów historii literatury, fraszka zadziwia swą elastycznością formalną oraz zdolnością aktualizacji i transmisji znaczeń niezależnie od zmieniających się prądów czy epok.
|
|
![]() |
LINK |
"Cognitive semantics and onomasiological lexicography: the theory and practice of designing thematic dictionaries"
Autor: dr Jarosław Wiliński
Publikacja dotyczy zagadnień związanych z tworzeniem tematycznych słowników onomazjologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem słowników o charakterze pedagogicznym. książka łączy tematykę leksykograficzną z podejściem do badań językiem wypracowanym w ramach językoznawstwa kognitywnego. Autor precyzuje dwa nadrzędne cele publikacji: przedstawienie teoretycznych podstaw tworzenia słowników onomazjologicznych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu semantyki kognitywnej oraz zaprezentowanie alternatywnych sposobów tworzenia haseł słownikowych w oparciu o wybrane modele/teorie wypracowane przez językoznawstwo kognitywne. (Fragment recenzji dr hab. Agnieszki Kalety prof. UJK).
|
![]() |
LINK |
"Leksyka i frazeologia socjolektu biegaczy nieprofesjonalnych"
Autor: dr Agnieszka Kijak
Rozprawa jest opisem słownictwa tworzonego i użytkowanego przez biegaczy nieprofesjonalnych, czyli takich - jak pisze autorka - "którzy uprawiają sport niezawodowo i nie jest on źródłem ich dochodów" oraz "których aktywność nie ma charakteru czysto rekreacyjnego, ale też nie jest podejmowana wyczynowo". Autorka stawia tezę, że bieganie staje się coraz bardziej popularne jako sposób spędzania wolnego czasu, i że osoby preferujące taki styl życia tworzą odrębne środowiskowe słownictwo. (Z recenzji prof. dr hab. Ewy Kołodziejek).
|
![]() |
LINK |
"Conversatoria Litteraria", Tom 16 Nr XVI (2022): Postać ojca w literaturze, kulturze i języku
Redakcja naukowa: dr Ewa Kozak
|
![]() |
LINK |
"Metaphors of economy: a cognitive study of English and Polish economic discourse"
Autor: dr Elżbieta Zaniewicz
Metafory konceptualne i amalgamaty są skutecznymi mechanizmami poznawczymi, które często mają swoje zastosowanie w popularnym i naukowym dyskursie gospodarczym: w tekstach dziennikarskich i akademickich, które dotyczą bieżących spraw gospodarczych, i które są skierowane zarówno do laików, jak i ekspertów w dziedzinie ekonomii. Zdaniem McCloskey'a (1986: 75) „każdy krok w rozumowaniu ekonomicznym (...) jest metaforyczny”. Jednak wciąż niewiele badań językoznawczych dotyczy retoryki w ekonomii. Niniejsza rozprawa poświęcona jest zagadnieniu konceptualizacji zjawisk gospodarczych w Polsce, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Jej celem jest zbadanie, w jaki sposób struktury językowe, takie jak metafora konceptualna i integracja pojęciowa, są wykorzystywane w dyskursie ekonomicznym i przyczyniają się do lepszego rozumienia ekonomii. Warto zauważyć, iż Teoria Metafory Konceptualnej stanowi podłoże dla myśli ekonomicznej, a Teoria Amalgamatów leży u podstaw terminologii i modeli ekonomicznych. Powyższa analiza ma służyć wyodrębnieniu systemów metafor konceptualnych i sieci przestrzeni mentalnych, które umożliwiają nam zrozumienie świata biznesu.
|
![]() |
LINK |
"Między literaturą a polityką: ewolucja ustrojowa w Królestwie Sycylii oraz jej obraz w pisarstwie epoki"
Autor: dr Katarzyna Kozak
|
![]() |
LINK |
"Children’s Literature Review: Reviews, Criticism, and Commentary on Books for Children and Young People Vol. 250"
Redakcja naukowa: Carol E. Schwartz, dr Maxim Shadurski
|
![]() |
LINK |
"Fenomeny. Literatura, kultura, sztuka i media" / Perspektywy Ponowoczesności, tom XII
Redakcja naukowa: dr Barbara Stelingowska
|
![]() |
LINK |
"Nazewnictwo miejskie Siedlec od XVII w. do lat 20. XXI w."
Autor: mgr Monika Olędzka
|
![]() |
LINK |
"Towards a dictionary of legal English collocations"
Autor: dr Katarzyna Mroczyńska; dr Tomasz Michta
|
![]() |
LINK |
I Międzynarodowy Kongres Etnolingwistyczny. T. 4 "Nazwy wartości i koncepty kulturowe: hierarchie i rekonstrukcje"
Redakcja naukowa: Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska; Joanna Szadura; dr hab. Beata Żywicka, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Miasto potencjalne: Warszawa w latach 1945-1980 w wybranych utworach prozy polskiej"
Autor: dr Piotr Prachnio
|
Rok 2021 | ||
Okładka | Spis treści | O książce |
![]() |
LINK |
"Mila Elin. Poezje i szkice o poezji"
Autor: dr hab. Sławomir Sobieraj, prof. uczelni
Pozorna sprzeczność wewnętrzna stwierdzenia zawartego w podtytule niniejszego szkicu ilustruje paradoksalną sytuację, w jakiej znalazła w momencie debiutu dwudziestoletnia początkująca poetka z Warszawy na wiosnę roku 1972. Wiersze ogłoszone w "Zwrotnicy", piśmie o uznanej i ugruntowanej renomie, wskazywały na jej akces do grupy literackiej, która w drugiej połowie lat dwudziestych minionego wielu stanowiła najbardziej radykalne skrzydło obozu rewolucyjnych zmian w sztuce.
|
![]() |
LINK |
"Struktura i język rozmowy w afazji akustyczno-mnestycznej"
Autor: mgr Adrianna Urban
Rozprawa jest monograficznym opisem zachowań językowych osoby po przebytym udarze lewej półkuli mózgu oraz analizą budowanych przez nią tekstów dialogowych. Autorka dokonuje wszechstronnego studium przypadku 69-letniej pacjentki z afazją mając nadzieje, iż praca będzie stanowiła źródło praktycznych rad z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej / neurologopedycznej w przypadku osób po incydentach neurologicznych. Z recenzji wydawniczej prof.dr.hab Stanisława Grabiasa: Nikt poza Adrianną Urban takiej analizy nie proponował. Autorka zastosowała w nim nową metodologię badawczą wynikającą ze współczesnego opisu interakcji.
|
![]() |
LINK |
"Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej". Logopedia - Teoria - Praktyka, cz. 2.
Redakcja naukowa: dr hab. Alina Maciejewska, prof. uczelni
W skład tomu wchodzą teksty autorstwa reprezentantów wielu ośrodków naukowych, językoznawców, lekarzy, jak również terapeutów-praktyków którzy w codziennej pracy pomagają w usuwaniu różnych zaburzeń komunikowania się szerokim rzeszom pacjentów. Monografię tę należy uznać za cenny głos, wpisujący się w istotny, interesujący badawczo, ale też o dużej wartości aplikacyjnej, nurt badań narracji. (z recenzji dr hab. Katarzyny Kaczorowskiej-Bray).
|
![]() |
"Opóżnienia rozwoju mowy u dzieci z płodowym zespołem alkoholowym"
Autor: dr Marta Krakowiak
Publikacja dotyczący syndromu FAS, czyli zespołu nieprawidłowości stwierdzanych u niektórych dzieci kobiet pijących alkohol w czasie ciąży. Uszkodzenia płodu spowodowane prenatalną ekspozycją na alkohol dotyczą wszystkich sfer funkcjonowania dziecka, a więc sfery motorycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Wśród tych deficytów istotne miejsce zajmują problemy językowe, na które autorka zwróciła szczególną uwagę, prezentując wyniki przeprowadzonych badań.
|
|
![]() |
LINK |
"Conversatoria Litteraria" Tom 15 Nr XV (2021): Postać mężczyzny w literaturze, kulturze i sztuce
Redakcja naukowa: dr Ewa Kozak
|
![]() |
LINK |
"Nomina actionis: эволюция периферийных словообразовательных категорий в эпоху глобализации"
Autor: dr hab. Elena Koriakowcewa, prof. uczelni
Monografia autorstwa Eleny Koriakowcewej, prof. UPH w Siedlcach, traktuje o aktualnych problemach współczesnego stanu i dynamiki rozwoju słowotwórstwa i słownictwa słowiańskiego – przede wszystkim rosyjskiego, polskiego i czeskiego – w ujęciu porównawczym. Wybór tematu monografii nie był przypadkowy i został podyktowany tym, że na jakościowe zmiany w językach etnicznych i odzwierciedlenie w nich obrazu globalizującego się świata najszybciej i najwyraźniej reaguje “intelektualna”, abstrakcyjna część słownictwa. Tworzenie rzeczowników abstrakcyjnych, przede wszystkim – nomina actionis – pozwala na świadomą kontrolę nad procedurami kognitywnymi, w tym także – nad wyborem środków słowotwórczych z repertuaru języka ojczystego, nad użyciem formantów zapożyczonych w zależności od sytuacji społeczno-kulturowej lub od uwarunkowanej nią mody językowej. Autorka udowadnia, że badanie neoderywatów powinno być związane z analizą aktywnych międzykulturowych i międzyjęzykowych kontaktów, mających miejsce w warunkach globalizacji, “globanglizacji” i “eurolatynizacji”, więc w tym celu przeprowadza kompleksową analizę modeli słowotwórczych, opartą na bogatym materiale leksykalnym.
Monografia „Nomina actionis: ewolucja peryferyjnych kategorii słowotwórczych w dobie globalizacji” jest ważną pozycją dla slawistów-lingwistów i to nie tylko dla tych, którzy badają rozwój słowotwórstwa. Rozpatrywane przez Koriakowcewą neoderywaty traktowane są jako jednostki leksykalne – autorka bierze pod uwagę nie tylko ich znaczenie realne, ale rozważa także ich kontekst pragmatyczny. Można zatem powiedzieć, że jest to warta uwagi propozycja analizy leksyki w perspektywie historycznej, ukierunkowana oczywiście na zagadnienie natury słowotwórczej.
Z recenzji wydawniczej dra hab. Ludwiga Selimskiego, prof. em. UŚ
|
![]() |
LINK |
"Vasil’ Ŝurat âk fìlolog ta perekladač u kontekstì pol’sko-ukraïns’kih vzaêmin"
Autor: dr Natalia Sanżarewska-Chmiel
|
![]() |
LINK |
"Oblicza męskości w literaturze i sztuce"
Redakcja naukowa: dr Ewa Kozak; dr Walentyna Krupowies; dr Adriana Pogooda-Kołodziejak
|
![]() |
LINK |
"Owady w literaturze, kulturze, języku i mediach"
Redakcja naukowa: dr hab. Andrzej Borkowski, prof. uczelni; dr Ewa Borkowska, mgr Maria Długołęcka-Pietrzak
|
![]() |
LINK |
"Семантизация - концептуализация - смысл: сборник в честь 80-летия Профессора Ежи Фарыно"
Redakcja naukowa: dr hab. Roman Bobryk, prof. uczelni; Sergej Aleksandrovič Gončarov
|
Rok 2020 | ||
Okładka książki | spis treści | O książce |
![]() |
LINK |
"The Nationality of Utopia. H. G. Wells, England, and the World State"
Autor: dr Maxim Shadurski
|
![]() |
LINK |
"Polki za granicą, cudzoziemki w Polsce"
Redakcja naukowa: dr hab. Beata Walęciuk-Dejneka, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Феномен русской эмиграции"
Redakcja naukowa: dr Oksana Blashkiv, dr hab. Roman Mnich, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Logopedia od teorii do praktyki" Tom 1
Redakcja naukowa: dr Marta Krakowiak
|
![]() |
LINK |
"Spowiedź i kazanie w kulturze i literaturze"
Redakcja naukowa: dr Ewa Kozak; dr Adriana Pogoda-Kołodziejak
Spowiedź i kazanie niosą ze sobą, jak powszechnie wiadomo, unikalne doświadczenie kulturowe, zgromadzone w trwającej ponad dwa tysiące lat historii chrześcijaństwa. Tradycja spowiedniczo-kaznodziejska, zapoczątkowana przez Świętego Augustyna, przyswojona na kontynencie europejskim przez różne kultury, nieustannie rozwijana i przekształcana, pozostaje żywotna od wielu stuleci. W epoce średniowiecza, jako ważne aspekty życia religijnego, spowiedź i kazanie stały się dla literatury niezwykle pożądanymi gatunkami. Stopniowe odchodzenie od średniowiecznych kanonów religijnych w latach późniejszych przyczyniło się do kształtowania spowiedniczych i kaznodziejskich fenomenów jako samodzielnych estetycznie zjawisk, które do tej pory budzą trwałe zainteresowanie zarówno czytelników, jak i badaczy. Wśród ostatnich znajdują się autorzy artykułów zamieszczonych w niniejszej monografii, którzy zaprezentowali problem spowiedzi i kazania zarówno na przestrzeni wieków, jak i na podstawie źródeł o odmiennych poetykach.
|
![]() |
LINK |
"Postać literacka na pograniczach kultur (tekst – przekład – muzyka)"
Redakcja naukowa: dr Barbara Stelingowska; dr Ewa Borkowska
|
![]() |
LINK |
"Ptaki w literaturze, kulturze, języku i mediach"
Redakcja naukowa: dr Ewa Borkowska; dr hab. Andrzej Borkowski, prof. uczelni; mgr Maria Długołęcka-Pietrzak; dr Barbara Stelingowska
|
![]() |
LINK |
"Освальд Шпенглер и славяне: коллективная монография"
Redakcja naukowa: dr Oksana Blashkiv, dr hab. Roman Mnich, prof. uczelni |
![]() |
LINK |
"The Idea of sacred time and space in Elizabeth Ann Scarborough’s "Nothing sacred" and "Last refuge"
Autor: dr Marek Jastrzębski
|
![]() |
LINK |
"Мы связаны, поляки, давно одной судьбою…": Польский текст русской культуры в поэзии второй половины ХХ века (1945–1991 гг.)
Autor: dr hab. Kristina Vorontsova, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Spatial, temporal and identity labyrinths in american and french metaphysical detective novels"
Autor: dr hab. Joanna Stolarek, prof. uczelni
|
Rok 2019 | ||
Okładka książki | Spis treści | O książce |
![]() |
LINK |
"Przeszłość zapisana w literaturze. Historia i historyczność w powojennej powieści kresowej"
Autor: dr Walentyna Krupowies
|
![]() |
LINK |
"Literackie przestępczynie. Obrazy kobiecych demonów w wybranych utworach polskich: szkice"
Autor: dr hab. Beata Walęciuk-Dejneka, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Złożenia syntetyczne w języku polskim. Analiza formalna"
Autor: dr Joanna Kolbusz-Buda
|
![]() |
LINK |
"Шекспир в русской теории первой половины ХХ века"
Autor: dr hab. Ludmiła Mnich, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Vademecum nauczyciela. Wdrażanei podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej"
Autor: dr Renata Bryzek; Wioletta Kozak
|
![]() |
LINK |
"Literackie Portrety Kobiet. Wybór źródeł. Władcze, bezsilne, zdradliwe..."
Autor: dr hab. Beata Walęciuk-Dejneka, prof. uczelni; mgr Magdalena Grunt; mgr Łukasz Kucharczyk
|
![]() |
LINK |
"Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii"
Autor: prof. Stanisław Grabias
|
![]() |
LINK |
"Twórcze lekcje języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Poradnik dla nauczycieli"
Autor: dr Renata Bryzek; Wioletta Kozak
|
![]() |
LINK |
"Radość w kulturze: przejawy, motywy, źródła"
Redakcja naukowa: dr hab. Elżbieta M. Kur, prof. uczelni; dr Barbara Stelingowska
|
![]() |
LINK |
"Literatura i wielość kultur"
Redakcja naukowa: dr hab. Elżbieta M. Kur, prof. uczelni; dr Barbara Stelingowska
|
![]() |
LINK |
"Poezja "idylliczna" Marii Komornickiej. Dialog, idylla i romans; T. 2"
Autor: dr Barbara Stelingowska
|
![]() |
LINK |
"Pies w literaturze, kulturze, języku i mediach"
Redakcja naukowa: dr Ewa Borkowska; dr hab. Andrzej Borkowsk, prof. uczelni; mgr Maria Długołęcka-Pietrzak; dr Barbara Stelingowska; dr Ewa Kozak
|
![]() |
LINK |
"Экспериментальный словарь новейшей драматургии"
Redakcja naukowa: Sergej Petrovič Lavlinskij; dr hab. Ludmiła Mnich, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Rojny i gwarny blask kultury: literacka varietas i historyczne multum tekstów"
Autor: dr hab. Antoni Czyż, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Z polskim słowem ćwiczenia gramatyczno-leksykalne dla obcokrajowców"
Autor: dr hab. Joanna Kuć, prof. uczelni
|
![]() |
LINK |
"Zofia Kossak i jej czasy"
Redakcja naukowa: dr hab. Elżbieta M. Kur, prof. uczelni; Lucyna Sadzikowska
|
![]() |
LINK |
"Humorous and non-humorous effects in sitcoms a relevance-theoretic perspective"
Autor: dr Magdalena Wieczorek
|
Rok 2018 | ||
Okładka książki | Spis treści | O książce |
2018
Spis treści
2017
2016
2015
Beata Walęciuk-Dejneka
Ludowy obraz kobiety - perspektywa inności
Siedlce 2014
Zainteresowanie tradycyjną kulturą ludową, jej przejawami i modelami, a także realizacjami literackimi jest wciąż aktualne i intryguje współczesnych badaczy, nie tylko historyków, antropologów, literaturoznawców, czy folklorystów, ale i specjalistów z innych dziedzin. To głównie egzotyka, różnorodność, odmienność wyobraźni, poszukiwania „wyidealizowanego i wytęsknionego […] utraconego raju, jakim zdaje się być świat ludów i plemion prymitywnych” oraz „zmęczenie cywilizacją postępu i nadmiarem informacji” stanowią o atrakcyjności w podejmowaniu tychże tematów i zagadnień w naukowej eksploracji i konkretyzacji. Nie do końca opracowany pozostawał w tej dziedzinie temat ludowego obrazu kobiety, w ujęciu interdyscyplinarnym (w obszarze folklorystyki jako nauki o werbalnych i niewerbalnych formach podawczych oraz w obszarze literaturoznawstwa), dla którego bazą materiałową stały się zarówno teksty folkloru, jak i literatury (inspirowane folklorem).
“książka (…) w oryginalny sposób ujmuje problem naukowy na płaszczyźnie folklorystyki i literaturoznawstwa. Język opracowania jest przejrzysty, styl poprawny. Tok wywodów opiera się na rzeczowych argumentach, które są dobrze udokumentowane w przypisach. Opracowanie winno jak najszybciej zostać opublikowane, przede wszystkim ze względu na konieczność wypełnienia luki w obszarze badań nad portretem kobiety, jak również z powodu (…) niekwestionowanych wartości, jakie wnosi na płaszczyznę kultury w ogóle. Praca jest niezwykle cenna dla przyszłości badań naukowych nad podejmowaną tematyką, ale również ma szansę pozyskać szeroki krąg czytelników ze względu na przystępność tekstu, szczegółową eksplikację wszelkich zjawisk i postaci charakterystycznych dla różnych kultur oraz interesujący tok wywodów”.
(z recenzji wydawniczej ks. dr. hab. Zdzisława Kupisińskiego, SVD, prof. KUL)
“(…) praca opiera się na bogatym materiale źródłowym, którym są głównie badania etnologiczne. (…). Autorka książki w sposób umiejętny wykorzystała także literaturę piękną – poezję (np. mało przywoływane przez badaczy literatury wiersze Bohdana Zaleskiego, Kazimierza Przerwy Tetmajera) oraz prozę, niektóre powieści (np. fragmenty „Chłopów” Wł. Reymonta, opowiadania Tetmajera). (…).
Trzeba przede wszystkim docenić olbrzymi wysiłek włożony w napisanie tej pracy oraz dużą wiedzę, jaką z pewnością dysponuje Autorka, dotyczącą różnych zagadnień związanych z rozumieniem natury kobiet w kulturze ludowej i w mentalności tych pisarzy i badaczy, którzy ją opisywali (…).Książka ma charakter naukowy i twórczy, i z pewnością spotka się z zainteresowaniem wielu uczonych i tych wszystkich, którzy interesują się dziejami polskiej i słowiańskiej kultury i literatury”.
(z recenzji wydawniczej dr. hab. Ryszarda Polaka, prof. AWF Biała Podlaska/Warszawa)
Русский язык в деловой коммуникации//Język rosyjski w komunikacji biznesowej (redakcja naukowa - Elena Koriakowcewa). Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Siedlce, 2012, 268 stron.Autorzy: dr hab. Elena Koriakowcewa, prof. nzw. UPH w Siedlcach; Ljuba Mrověcová (Uniwersytet w Ostrawie, Czechy); Jaroslava Celerová (Uniwersytet Jana Ewangelisty Purkyně, Ústí nad Labem, Czechy)
„Język rosyjski jest najważniejszym, obok angielskiego i niemieckiego, językiem używanym w handlu międzynarodowym polskich firm. Wydanie tej pozycji w języku rosyjskim wypełnia lukę na rynku księgarskim. Jest to nie tylko znakomity podręcznik akademicki, ale i opracowanie praktyczne, które będzie przydatne w firmach, zajmujących się działalnością biznesową… Bogaty zasób słownictwa, wyrażeń związanych z poszczególnymi tematami przyczyni się niewątpliwie do pogłębianiu wiedzy w zakresie rosyjskiego języka biznesu. Na podkreślenie zasługuje bogaty leksykalnie materiał obejmujący kluczowe tematy w sferze biznesowej. Występujące w książce wzory korespondencji handlowej pozwolą na zapoznanie się z tematem oraz doskonalenie umiejętności tworzenia zapytań ofertowych i zawierania kontraktów z partnerem rosyjskim. Z książki skorzystają niewątpliwie studenci uczelni wyższych, słuchacze kursów językowych z zakresu rosyjskiego języka biznesu, ci wszyscy, którzy chcieliby opanować język rosyjski w zakresie szeroko rozumianej komunikacji biznesowej i korzystać z tej wiedzy w swej pracy, wszyscy, którzy utrzymują lub chcą zawrzeć stosunki handlowe z rosyjskimi partnerami, a także wszyscy, którym potrzebna jest znajomość języka rosyjskiego w sferze biznesu, którzy chcą rozszerzyć i uzupełnić wiedzę z tego zakresu.”
(Z recenzji prof. zw. dr hab. Jadwigi Stawnickiej, Kierownika Zakładu Języka Rosyjskiego Biznesu Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski)
Beata Walęciuk-Dejneka: Inny obraz feminy.
stowrzyszenie tutajteraz, Instytut Filololgii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej
Żeńskie demony odsłaniają mechanizmy behawioralne kobiet „lubieżnych” niebezpiecznych i „krwawych heroin”, które, jak słusznie zauważa Autorka opracowania, należy traktować jako personifikację demonicznej feminy. Kobiece demony – uwodzicielki wpisują się w romantyczny świat tajemniczych czarów i dziwów, odsyłają do gry wyobraźni, imaginacji oraz iluzji, ale też symbolizują destrukcyjność, pożądanie, miłosną tęsknotę (modernizm). Powyższe tezy zostały w sposób żywy i erudycyjny (w oparciu o bogatą literaturę przedmiotu) rozwinięte i udokumentowane. (…) w sposób wnikliwy i kompetentny Autorka przestudiowała ludowy aspekt inności/Innego, problem który jest obecnie jednym z ważniejszych tematów literackich, wychodzących poza obręb literatury i otwierających perspektywę badań interdyscyplinarnych. Przy czym uczyniła to z dużą znajomością rzeczy w zakresie teorii badań folklorystyczno-literackich, metodologii naukowej, oraz w zakresie umiejętności interpretacyjnych różnych tekstów kultury.
(z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Danuty Szymonik)
Przekazany mi do recenzji maszynopis odzwierciedla krąg zainteresowań reprezentowanych przez Autorkę. Z uwagi na rodzaj tematyki oraz sposób jej naukowego opisu wpisuje się on w koncepcję badań komparatystycznych, łączących dzieła przynależne do literatury pięknej wraz z zapisami badaczy folklorystycznych. Z tej racji zasługuje on na szczególną uwagę, gdyż tego rodzaju opracowań naukowych nie ma zbyt wiele. Jest to rozprawa stricte naukowa, lecz kręgu odbiorców nie zawężałabym do grona literaturoznawców czy folklorystów. Uważam, że przedstawiciele innych dyscyplin nauk humanistycznych czy społecznych mogą odnaleźć w niej przyczynki do interesujących ich zagadnień.
(z recenzji wydawniczej dr Moniki Szabłowskiej-Zaremby)
strona tytułowa
spis treści
posłowie
Przy współudziale Instytut Filololgii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej i stworzyszenia tutajteraz ukazała się monografia "Życie literackie i kulturalne Siedlec. Tradycja i wspólczesność."Książka ukazuje miasto o rozległym, okresu renesansu sięgającym rodowodzie, świetne w epoce oświecenia (za sprawą księżnej Aleksandry Ogińskiej i jej dworu), ważne dla regionu południowego Podlasia jako środek edukacji (uczniem dzisiejszego I Liceum był Bolesław Prus), także akademickiej, a dziś siedzibą Uniwersytetu. Bywali w Siedlcach poeci Franciszek Karpiński, Tpomasz Kajetan Węgierski... Po II wojnie światowej osiadł tu i tworzył lotnik i pisarz Bohdan Arct. Zjawisk kulturowo doniosłych było i jest więcej. Tak postrzegane Siedlce mogą być słusznie uznane za jedno z ważnych miejsc kultury polskiej. (z recenzji prof. nzw. dr hab. Antoniego Czyża) Przestrzeń kulturową tworzą ludzie, którzy pozostawiaja po sobie teksty, dzieła sztuki. Największą wartością ziemi siedleckiej są bez wątpienia jej mieszkańcy - nie tylko cvi, o których myslimy już w czasie przeszłym. To im zawdzięczamy, kim dzis jesteśmy, gdzie mieszkamy, co robimy. Nniniejszy tom dedykowany jest wsyztskim tym, którzy włozyli swoja pracę i serce w rozwój tego miasta, a imiennie - dwóm wybitnie zmarłym już, regionalistom. Książka ukazuje miasto o rozległym, okresu renesansu sięgającym rodowodzie, świetne w epoce oświecenia (za sprawą księżnej Aleksandry Ogińskiej i jej dworu), ważne dla regionu południowego Podlasia jako środek edukacji (uczniem dzisiejszego I Liceum był Bolesław Prus), także akademickiej, a dziś siedzibą Uniwersytetu. Bywali w Siedlcach poeci Franciszek Karpiński, Tomasz Kajetan Węgierski...Po II wojnie światowej osiadł tu i tworzył lotnik i pisarz Bohdan Arct. Zjawisk kulturowo doniosłych było i jest więcej. Tak postrzegane Siedlce mogą być słusznie uznane za jedno z ważnych miejsc kultury polskiej. (z recenzji prof. nzw. dr hab. Antoniego Czyża) Przestrzeń kulturową tworzą ludzie, którzy pozostawiaja po sobie teksty, dzieła sztuki. Największą wartością ziemi siedleckiej są bez wątpienia jej mieszkańcy - nie tylko ci, o których myślimy już w czasie przeszłym. To im zawdzięczamy, kim dzis jesteśmy, gdzie mieszkamy, co robimy. Nniniejszy tom dedykowany jest wszystkim tym, którzy włożyli swoją pracę i serce w rozwój tego miasta, a imiennie - dwóm wybitnie zmarłym już, regionalistom.
Elżbieta M. Kur
"Tygodnik Powszechny" wobec problemów edukacji polonistycznej w latach 1945-1989 (na tle polityki oświatowej)
Ogłoszenie bieżące o zajęciach będą zamieszczane na TABLICY STUDENCKIEJ
Obsługa kierunku filologia/filologia angielska w Sekretariacie mgr Beata Kapitan 25 643 1882, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Studia stacjonarne I stopnia
|
Plik PDF | Plik dostępny cyfrowo |
REJESTRACJA NA ZAJĘCIA
|
---|---|---|---|
Rozkład zajęć dla I roku filologii angielskiej
|
|||
sp. język angielski w biznesie z translatoryką | pobierz | pobierz |
- rejestracja do grup na zajęcia przez UsosWeb
- rejestracja na języki przez UsosWeb
- rejestracja na technologię informacyjną
|
sp. nauczycielska | pobierz | pobierz | - rejestracja na języki przez UsosWeb |
Rozkład zajęć dla II roku filologii | |||
sp. język angielski w biznesie z translatoryką
|
pobierz | - rejestracja do grup przez UsosWeb - | |
sp. filologia angielska z uprawnieniami nauczycielskimi | pobierz | bez rejestracji | |
Rozkład zajęć dla III roku filologii | |||
sp. język angielski w biznesie z translatoryką
|
pobierz | pobierz | - rejestracja do grup na zajęcia przez UsosWeb |
sp. filologia angielska z uprawnieniami nauczycielskimi
|
pobierz | pobierz | bez rejestracji |
Studia stacjonarne I stopnia | Plik PDF | Plik dostępny cyfrowo | REJESTRACJA NA ZAJĘCIA |
---|---|---|---|
Rozkład zajęć dla I roku filologii angielskiej | |||
sp. język angielski w biznesie z translatoryką, akt. 15.04.2025 | pobierz | pobierz | - rejestracja na język specjalistyczny |
sp. nauczycielska, akt. 15.04.2025 | pobierz | pobierz | - rejestracja na język specjalistyczny |
Rozkład zajęć dla II roku filologii | |||
sp. język angielski w biznesie z translatoryką | pobierz | pobierz | bez rejestracji |
sp. filologia angielska z uprawnieniami nauczycielskimi, akt. 16.04.2025 | pobierz | pobierz | bez rejestracji |
Studia stacjonarne I stopnia | Plik PDF | Plik dostępny cyfrowo |
---|---|---|
Rozkład zajęć dla I roku |
pobierz | pobierz |
Rozkład zajęć dla II roku, akt. 14.04.2025 r. |
pobierz | pobierz |
Rozkład zajęć dla III roku |
pobierz | pobierz |
Studia stacjonarne I stopnia | Plik PDF | Plik dostępny cyfrowo |
---|---|---|
Rozkład zajęć dla I roku |
pobierz | pobierz |
Rozkład zajęć dla II roku |
pobierz | pobierz |
Studia stacjonarne I stopnia | Plik PDF | Plik dostępny cyfrowo |
---|---|---|
Rozkład zajęć dla I roku |
pobierz | pobierz |
Rozkład zajęć dla II roku |
pobierz | pobierz |
Rozkład zajęć dla III roku |
pobierz | pobierz |
ZASADY DYPLOMOWANIA NA KIERUNKU FILOLOGIA/FILOLOGIA ANGIELSKA (plik dostępny cyfrowo)
ZASADY DYPLOMOWANIA NA KIERUNKU FILOLOGIA POLSKA (plik dostępny cyfrowo)
ZASADY DYPLOMOWANIA NA KIERUNKU LOGOPEDIA Z AUDIOLOGIĄ/LOGOPEDIA (plik dostępny cyfrowo)
Wykaz promotorów w roku akademickim 2024/2025
kierunek studiów | studia I stopnia |
studia II stopnia |
Wykaz promotorów do wyboru w roku 2024/25: | Wykaz promotorów do wyboru w roku 2024/25: | |
filologia polska |
(literaturoznawstwo)
(literaturoznawstwo)
(językoznawstwo)
|
(literaturoznawstwo)
(językoznawstwo)
|
Wykaz promotorów do wyboru w roku 2023/24: | ||
(literaturoznawstwo)
(literaturoznawstwo)
(literaturoznawstwo)
|
||
filologia angielska
filologia
|
(językoznawstwo, tłumaczenia)
dr Marek Jastrzębski (ST)
(literaturoznawstwo)
(literaturoznawstwo, dydaktyka)
(językoznawstwo)
dr Jarosław Wiliński (NST)
(językoznawstwo)
|
(językoznawstwo)
(literaturoznawstwo)
(literaturoznawstwo)
(językoznawstwo)
(językoznawstwo, tłumaczenia)
(językoznawstwo, tłumaczenia)
(literaturoznawstwo)
|
logopedia z audiologią
|
(językoznawstwo)
|
---
|
logopedia
|
---
|
(językoznawstwo)
|
deklaracja wyboru tematu pracy dyplomowej /(wersja dostępna cyfrowo)
Termin złożenia do Sekretariatu IJiL oryginalnie podpisanej deklaracji przez studenta i promotora do końca zajęć w semestrze zimowym.
Tematy prac dyplomowych muszą być zaopiniowane przez Radę Dyscypliny IJiL i zatwierdzone przez Dziekana WNH w połowie lutego, przed rozpoczęciem semestru letniego.
Uprzejmie informuję, że na stronie Uniwersytetu https://www.uws.edu.pl/studenci/niezbednik-studenta/warunki-jakim-powinna-odpowiadac-praca-dyplomowa, dostępne są w wersji edytowalnej (Word) wzór oświadczenia i strony tytułowej pracy dyplomowej studenta.
Zarządzenie Rektora nr 66/2024 z dnia 27.06.2024 roku w sprawie wprowadzenia Zasad ubiegania się o nadanie tytułu zawodowego na podstawie artykułu naukowego przedstawionego jako praca dyplomowa
Regulamin jednolitego systemu antyplagiatowego
JSA (Jednolity System Antyplagiatowy)
APD (Archiwum Prac Dyplomowych)
Technical requirements for BA and MA theses (kierunek filologia) /wersja dostępna cyfrowo/
Szanowni Państwo,
na egzamin dyplomowy studenci przygotowują się do odpowiedzi z zagadnień kierunkowych zgodnych z dyscypliną, której dotyczy praca dyplomowa:
praca z zakresu językoznawstwa lub dydaktyki - zagadnienia językoznawcze
praca z zakresu literaturoznawstwa - zagadnienia literaturoznawcze
Zakres zagadnień na egzamin dyplomowy w roku akad. 2024/2025
Zakres zagadnień na egzamin dyplomowy w roku akad. 2023/2024